Urban Composter - Bokashikomposter

Wexthuset är nu distributör och återförsäljare i Norden för Urban Composter - Bokashikomposter.

Bokashi betyder på japanska ”Jäst organiskt material” och bokashikompostering är kortfattat ett enkelt och praktiskt sätt att kompostera inomhus. Istället för förmultning innebär bokashikompostering att man fermenterar, jäser, avfallet genom att tillsätta något som kallas effektiva mikroorganismer, EM.

Dessa mikroorganismer består av en blandning av jästsvampar, mjölksyrebakterier och bakterier som medverkar i växternas fotosyntesprocess. Tillsammans bidrar var och en av dessa på olika sätt till den effektiva nedbrytningsprocessen som enkelt kan beskrivas som en jäsnings- och syrningsprocess. EM tillförs genom en ‘bärare’ som kan utvinnas på lite olika sätt. Ett exempel är jästa fruktskal eller vetekli som sprayas eller strös över matresterna. Komposteringen sker i en lufttät hink. Genom att tillsätta EM startar en anaerobisk (nedbrytning utan syre) process i hinken. Det här gör att avfallet varken ruttnar eller luktar illa under nedbrytningen. I bokashikomposten kan man slänga alla typer av matavfall inklusive kött, fisk, citrus och mejeriprodukter som inte rekommenderas i traditionell kompostering eller i maskkomposten.

Urban Composters Bokashikomposter finns i två storlekar och med fyra färger på locken; svart, lime, berry och chili.

Bokashikompost City rymmer ca 6 liter avfall. Bokashikompost Urban Composter rymmer ca 15 liter avfall.