Pressmeddelande -

Whirlpool lanserar 6TH SENSE Infinite Care – en ny generation tvättmaskiner: Ny teknik ger dina kläder bästa tänkbara omsorg

6TH SENSE Infinite Care är Whirlpools senaste generation tvättmaskiner. Med sin utvecklade 6TH SENSE teknologi ger maskinerna dina kläder den bästa omsorg de kan få[1] och behåller färgerna sprakande – så att du kan använda dina favoritkläder så ofta du vill.

Med 6TH SENSE Infinite Care har Whirlpool tagit fram en ny serie tvättmaskiner som med sin varsamma tvätteknik erbjuder ett effektivt och skonsamt alternativ till handtvätt. Den innovativa tekniken reducerar friktionen mot kläderna i maskinen och erbjuder olika program anpassade för olika textiltyper och färggrupper. Infinite Care hjälper kläderna att behålla både färg och form, vilket gör att dina favoritkläder håller sig snygga längre.

– Kläder är en del av vår personlighet och vissa plagg har vi en starkare relation till och som vi gärna använder ofta. Utgångspunkten när vi tog fram 6TH SENSE Infinite Care maskinerna var att ge dessa plagg ett längre liv, säger Tom Kaivola, Nordic Communications Manager på Whirlpool.

Snäll mot miljön Förutom att vara snäll mot kläderna är 6TH SENSE Infinite Care även snäll mot miljön. Tvättmaskinerna känner av mängden tvätt och effektiviserar förbrukningen av energi, vatten och tid vid varje användning. Allt man behöver göra är att placera tvätten i maskinen och välja program, resten sköter 6TH SENSE sensorteknologin.

TVÄTTMASINER MED 6TH SENSE INFINITE CARE är skonsamma mot dina kläder genom att:

• Det innovativa trummönstret minskar den mekaniska friktionen mot tyget vilket innebär att tvätten blir mycket skonsam.
  • Wave Motion teknologin, med en sensor som känner av mängden tvätt i maskinen, anpassar centrifugens hastighet för att optimera plaggens rörelse under tvätten. Maskinerna har program med olika trumrörelser som är anpassade för olika typer av material.
  • Programmen är utvecklade för att ge bästa tvättresultat baserat på olika färggrupper. Det innebär att du får lika rent vid tvätt i 15° C som i 40° C[2] och även de starkaste färgerna behåller sin färg tvätt efter tvätt.

TVÄTTMASINER MED 6TH SENSE INFINITE CARE är skonsamma mot miljön genom att:

• 6TH SENSE teknologin effektiviserar tvättmaskinens förbrukning av vatten, energi, tid och tvättmedel genom att anpassa resursförbrukningen till mängden tvätt i maskinen. Teknologin bevakar kontinuerligt maskincykeln och sparar på så vis upp emot 70 % energi, vatten och tid[3].
  • Maskinen föreslår samtidigt en korrekt tvättmedelsdosering vilket innebär att användaren kan spara upp emot 10 liter tvättmedel per år[4] .
  • De nya tvättmaskinerna rankas som ”Bäst i klassen” vad gäller energieffektivitet, en av de tre viktigaste egenskaperna som konsumenter tittar på när de ska köpa vitvaror[5]. Maskinerna klassas som A+++ och sparar upp emot 60 % i energiförbrukning jämfört med Whirlpools standard A-klass produkter.
  • 6TH SENSE Infinite Care tvättmaskiner är certifierade av det oberoende tyska testinstitutet TÜV Rheinland®[6] för att klara 2500 tvättcykler, vilket motsvarar minst 10 års normalt hushållsbruk.

Tvättmaskinerna finns i olika modeller (både toppmatad och frontmatad) och kostar från: 4790 SEK

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] Test utfört bland ledande Europeiska varumärken utfört av det oberoende Schweiziska institutet
EMPA Testmaterialien AG (Report Nr: 20120821) visar att Whirlpool uppnår bäst resultat i ett “accelerated garment aging” test vid användande av halvlast mixed 40°C eller jämförbart program (Status Januari 2013).

[2] Testad av wfk - ett tyskt testinstitut (WL 6173/12)

[3][1] Baserat på Whirlpools egna tester där man jämfört genomsnittlig dosering på 220 tvättar per år. Den inbyggda dosangivelsen för mängden tvättmedel sparar pengar eftersom risken för överdosering minskar.

[4] Jämförelse mellan full maskin och ett kilo tvätt i en maskin med 6TH SENSE funktion som tvättas i 60° C.

[5] Källa: Webbundersökning av Research Plus s.r.l. genomförd i Italien, Frankrike, Tyskland och Polen

[6] TÜV Rheinland®: Den internationella serviceleverantören för kvalitet och säkerhet, www.tuv.com – ID: 0000035305

• Hemelektronik

• skonsam tvätt
  • infinite care
  • handtvätt
  • klädvård
  • tvättmaskin
  • care
  • fabric care

Om Whirlpoolkoncernen:
Whirlpoolkoncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $19 miljarder (2011), 68 000 anställda och 66 tillverknings- och forskningscenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Mer information om företaget hittar du på http://www.whirlpoolcorp.com.

Om Whirlpool Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA):
Med ungefär 11 500 anställda, närvaro i 30 europeiska länder och tillverkning i sju länder är Whirlpool EMEA ett helägt dotterbolag till Whirlpoolkoncernen. Koncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $19 miljarder (2011), 68 000 anställda och 66 tillverknings- och forskningcenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Whirlpools europeiska huvudkontor ligger i Comerio (VA), Italien. För mer information om företaget, besök hemsidan www.whirlpoolcorp.com

Erik Andersson