Ett av världens äldsta friluftsmuseum ska utvecklas med hjälp av en öppen innovationsprocess

Bunge Friluftsmuseum på Gotland tillhör ett av de äldsta friluftsmuseerna i världen. Museet har unika samlingar av Gotländsk allmogekultur från 1600- till 1800-tal och en stor samling gotländska byggnader och miljöer. Nu vill man hitta idéer som kan utforma framtidens upplevelse av museet.

Skulle du vilja prova på att bo och leva som man gjorde på 1600-talet? Testa historieätarna på riktigt? Eller kanske få en digitalt baserad upplevelse? Nu inleder föreningen Kulturhistoriska Museet i Bunge, Gotlands Museum och Science Park Gotland ett utvecklingsprojekt för att ta Bungemuseet till nya höjder. Tanken är att man med hjälp av en öppen innovationsprocess ska driva arbetet framåt.

- Det finns många bra exempel på att de bästa idéerna uppstår när människor med olika erfarenheter får mötas. Just därför bjuder vi nu in allmänheten till att idégenerera kring hur vi kan skapa nya upplevelser på Bungemuseet. Vår roll som Science Park är att facilitera denna process. Vi ser fram emot att få in många spännande idéer som vi tillsammans kan utveckla till nya attraktiva upplevelser säger Lisa Hemph, verksamhetsledare Science Park Gotland.

Utvecklingsarbetet kommer att bedrivas genom workshops med olika fokusgrupper och med hjälp av den digitala plattformen WIDE.

- Bungemuseet innehar ett stort kulturhistoriskt arv som berör allas vår gemensamma historia. Det finns säkert massor av möjligheter till att utveckla och tillgängliggöra detta. Genom att använda sig av öppen Innovation som utvecklingsmetod får man optimala förutsättningar för kulturdriven tillväxt och skapar samtidigt delaktighet i kulturarvsarbetet säger Jakob Lindvall, vd Idea2Innovation.

Sofia Emthén
PR- och kommunikationsansvarig, Idea2Innovation