Vår kommunikationsstrateg Malin listar sina bästa tips för dig som jobbar hemifrån..

Så skapar du en effektiv arbetsdag hemma

Covid-19 har ändrat arbetssättet på många arbetsplatser. Vissa företag uppmanar sina anställda att jobba hemifrån och de som fortfarande går till kontoret har nya förutsättningar att ta hänsyn till. Vår kommunikationsstrateg Malin Johansson är bosatt i Köpenhamn och en av våra medarbetare som jobbar hemifrån dessa dagar. Malin är van att sitta hemma och jobba ibland, men är medveten om att det kan vara svårt att skapa sig ett bra hemmakontor. Att få till en effektiv arbetsdag är inte alltid det lättaste. Vi har bett Malin lista sina bästa tips på hur du får en så effektiv arbetsdag som möjligt hemifrån.

• Skapa en funktionell arbetsplats där hemma
    Det är viktigt att hitta en plats där du kan få lugn och ro. Du har kanske redan ett hemmakontor, men annars kan ett undanplockat köksbord eller barnens skrivbord fungera som bra alternativ. Tänk på att ha eluttag nära din plats, så att du kan ladda din dator och din telefon. Försök även hitta en stol som är bekväm och någorlunda ergonomisk. Undvik att sätta dig med ryggen mot ett fönster eftersom det stör ljuset på skärmen.
  • Hitta fungerande rutiner
    Hemmajobb kan innebära att du kommer ifrån dina vanliga rutiner. Jag blir mer effektiv om jag försöker behålla mina normala rutiner. Jag stiger upp samma tid, äter frukost och klär mig som om jag skulle till kontoret. Det hjälper mig att komma i rätt mentala tillstånd och gör att jag blir mer produktiv.
  • Gör en checklista över dina arbetsuppgifter
    Jag brukar börja dagen med att göra en lista över dagens arbetsuppgifter. Det hjälper mig att strukturera arbetsdagen. Vilka arbetsuppgifter är högst prioriterade idag? Vilka möten har jag? Finns det några deadlines att ta hänsyn till?
  • Mikropauser och en nypa frisk luft
    När du sitter hemma och jobbar är det lätt att glömma de mikropauser som du vanligtvis tar under en arbetsdag. Jag försöker vara noga med att ta små pauser med jämna mellanrum, en gång i timmen är en bra ambition så att man inte sitter stilla för länge. Och glöm inte lunchen, en viktig paus mitt på dagen. Stötta gärna en restaurang i närheten om du har möjlighet - extra viktigt i dessa tider! En joggingrunda eller en rask promenad är bra sätt att få lite frisk luft och ny energi.
  • Behåll den sociala kontakten
    Även om du jobbar hemifrån så är det viktigt att behålla den sociala kontakten med dina kollegor och samarbetspartners. Med dagens teknik går det enkelt att ha möten både via telefon och dator. Dessutom har vi alla behov av social kontakt och här kan våra telefoner och digitala verktyg hjälpa till. Några exempel på teknik som är bra för videomöten på datorn är Teams och Skype. I telefonen fungerar Facetime bra, likaså Whatsapp.
  • Koppla ner
    Det är lätt att gränsen mellan jobb och fritid blir otydlig när man jobbar hemifrån. Jag försöker att hålla mina vanliga arbetstider och koppla ner när jag normalt skulle lämnat kontoret. Även i dessa tider är det viktigt att ha tid för avkoppling på kvällen.

Följ folkhälsomyndighetens riktlinjer för att förebygga smittspridning. På krisinformation.se finns användbar information från olika myndigheter.