Världsrekord i monumentsfotografering

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2011 10:15 CEST

- Det var ett tufft arbete att gå igenom över 5000 bilder och hitta de tio bästa, men det var också roligt att se alla nya bilder som nu kan användas på Wikipedia och illustrera vårt kulturarv. säger Jan Ainali, ordförande i Wikimedia Sverige och sammankallande för juryn för Wiki Loves Monuments.

Den svenska delen av Wiki Loves Monuments är avgjord och vinnare är användare Ulff med sin bild på Läkarvillan i Åre. Den svenska juryn har gått igenom dom över 5 000 bilderna och utsett vinnare i kategorierna bebyggelseregistret, fornminnesregistret och övriga. Vinnarbidragen kommer dessutom att delta i den europeiska finalen där varje land har valt ut dom bästa bilderna från dom totalt över 168 000 bilder som laddats upp till Wikimedia Commons.

– Det är roligt att konstatera att bidragen blivit så många, har en sådan bredd och att de håller en så pass jämn kvalitet. Vi ser fram emot att följa hur bilderna kommer att användas och hur de kan  bredda och utveckla intresset för vårt gemensamma kulturarv, säger Jonas Hedberg, bildintendent, Nordiska museet.

Läkarvillan i Åre. Fotograf: Ulff, Licens: CC-BY-SA, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C3%85re,_L%C3%A4karvillan.jpg

Hårdast jobb kommer den tyska juryn att ha som måste gå igenom nästan 30 000 bilder innan dom kan utse en vinnare. Världsrekordet då? Enligt Guinnes World Records fick en Japansk fototävling in 129 521 bilder 2009, men Metro Global Photo Challange anger att dom fick in 156 000 bilder 2010. Om det blir ett registrerat rekord är svårt att säga, men just nu ligger Wiki Loves Monuments bra till i alla fall.

- Jag är imponerad över det fantastiska arbetet som så många lagt ner runt om i landet. Det är uppenbarligen många som älskar sina "monument" och vill dela med sig. Och dessutom med så pass bra resultat. Genom att Wikipedia-artiklarna får fina illustrationer blir kulturarvet mer begripligt och användbart, säger Lars Lundqvist som jobbar på RIksantikvarieämbetet och som varit med att välja ut de bästa bilderna.

Det populäraste fotoobjektet i Sverige var Engelbrektskyrkan som fick 134 nya bilder från både utsidan och insidan. Flest bilder, 1471 stycken, laddades upp på byggnader i Stockholm men mest glädjande var att det laddades upp bilder från alla Sveriges län och att 118 av 166 deltagare laddade upp sina första bilder till Wikimedia Commons och att dessa nya användare stod för ungefär hälften av tävlingsbidragen.

- Jag är fantastiskt nöjd med gensvaret både i Sverige och Europa och glad över den stora tillströmningen av nya fotografer som tävlingen gett till Commons. Jag vill passa på att tacka alla deltagare och gratulera pristagarna. säger Arild Vågen, projektledare för den svenska tävlingen.

Samtliga bilder som ingår i den svenska tävlingen går att hitta på http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Images_from_Wiki_Loves_Monuments_2011_in_Sweden och alla pristagare finns på http://wikilovesmonuments.se/?page_id=163. Prisutdelningen sker på Nordiska museet 12/10 klockan 18.30.

Kontaktpersoner:

Arild Vågen, Projektledare, 070-59 28 148

Kajsa Hartig, Nordiska museet, 070- 835 42 07

Johanna Berg, Riksantikvarieämbetet, 08-5191 8226

Om Wikipedia, Wikimedia Commons och Wikimedia Sverige

Wikipedia är ett fritt uppslagsverk på nätet. Alla artiklar är skapade av Wikipedias användare och det finns nu mer än 18 miljoner artiklar på över 270 språk. Wikimedia Commons är mediedatabasen för bilderna som finns i Wikipediaartiklarna. Alla bilder är fria att använda och det finns över 10 miljoner bilder där. Wikimedia Sverige är en ideell förening som arbetar för samlande och spridande av fri och öppen kunskap.

Webplats: sv.wikipedia.org

Webplats: commons.wikimedia.org

Webplats: wikimedia.se

Om Riksantikvarieämbetet

Riksantikvarieämbetet är den nationella myndighet som ansvarar för övergripande kulturmiljöfrågor i Sverige. På myndigheten finns bland annat Bebyggelseregistret (BBR) som listar skyddade byggnader och Fornminnesinformationssystemet (FMIS) som innehåller uppgifter om alla kända fornlämningar i landet, se www.kringla.nu.

Webplats: www.raa.se

Om Nordiska museet

Nordiska museet ligger på Djurgården i Stockholm och är ett museum för kulturhistoria i Sverige. Museet ska bevara och levandegöra minnet av liv och arbete från 1500-talet fram till våra dagar. Idag är museet Sveriges största kulturhistoriska museum. Nordiska museet har cirka 1,5 miljoner föremål i sina samlingar, varav ett urval visas i museets utställningar med traditioner, mode, dukade bord, folkkonst, möblerade rum och svensk bostad.

Webbplats: www.nordiskamuseet.se