Wiki Loves Public Art - en lyckad tävling

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 21:35 CEST

Målet med Wiki Loves Public Art, WLPA tävlingen var att samla så många bilder som möjligt under en fri licens på Wikipedias online mediadatabas, Wikimedia Commons. De 9219 tävlingsbidragen finns nu tillgängliga digitalt för alla. Wikipedia, världens sjätte största webbsite, kommer med dessa bilder förbättra sin konsttäckning, då bilderna också kan användas för att illustrera artiklar i encyklopedin. Tävlingen organiseras av Wikimedia Sverige, Europeana och volontärer i de olika länderna.

”Vi är väldigt glada över att, med dessa 9219 bilder, öka vår gemensamma samling av konst och göra dem enkelt tillgängliga för alla genom Wikipedia. Tävlingen har gått bättre än vad vi förväntade oss och vi ser verkligen fram emot att organisera tävlingen igen nästa år, i förhoppningsvis fler länder”, säger John Andersson från Wikimeda Sverige.

Över hälften av bidragen kommer från Barcelona, en stad där gatorna är fyllda med konst av Gaudi, Miro och Picasso, för att bara nämna några av de mest framstående konstnärerna. I Spanien är det genom frihet panorama lagar (FOP) tillåtet att fotografera vilket konstverk som helst och sedan publicera fotot under fri licens. Alla länder har inte samma fria lag. I Finland exempelvis får endast konstverk där konstnären varit död i minst 70 år får fotograferas. Det är de olika upphovsrättslagarna samt det faktum att många länder saknar en nationell databas över deras konstverk, som har varit de största utmaningarna under denna tävling.

”Volontärerna har gjort ett fantastiskt jobb med att sätta samman listor över alla konstverk som fick fotograferas och med att skapa kontakt med alla museum, för att vi skulle få möjlighet att fotografera deras verk, konstaterar John Andersson.

Alla foton som har laddats upp till tävlingen kommer först att bedömmas nationellt, efter vilket de tio bästa bidragen från varje land skickas vidare till en internationell jury.  Priset för de tre internationellt bästa bilderna, som delas ut i juli, är resecheckar värda 500 euro, 300 euro och 200 euro och dessutom sponsrar Europeana med en högkvalitativ utskrift på de tre bilderna som skickas till vinnarna.

Kontakta den internationella koordinatorn för WLPA om du har några övriga frågor:

Telefon:+46 (0)733965189
Email: john.anderssonwikimedia.se

Ytterligare information finns på den internationella webbsidan för tävlingen www.wikilovespublicart.com.

Om Wikimedia: Wikimedia Foundation är en internationell icke vinstdrivande stiftelse, som driver Wikipedia och dess systerprojekt. Wikimedia Foundation har 39 lokala stödföreningar i ett växande antal länder varav Wikimedia Sverige är en.

Om Wikipedia: Wikipedia och de relaterade siterna som styrs av Wikimedia Foundation har över 500 miljoner unika besökare per månad, vilket gör det till den 6:e mest populära webbsidan i hela världen. Wikipedia finns tillgängligt i 280 språk och innehåller över 23 miljoner artiklar.

Om Europeana: Europeana sammanställer allt digitaliserat innehåll i Europas gallerier, bibliotek, museum, arkiv och ljudbilds-samlingar. För närvarande har Europeana tillgång till över 26 miljoner böcker, filmer, målningar, museiobjekt och arkiverad dokumentation från ungefär 2 200 innehållsleverantörer. Innehållet är plockat från alla europeiska länder och finns tillgängligt i 29 olika språk. Europeana finansieras till största delen av Europeiska Kommissionen. www.europeana.eu, Kontaktperson hos Europeana: Geer Oskam, geer.oskam@kb.nl.

Wiki Loves Public Art bygger på den stora succén Wiki Loves Monuments fototävlingen, som äger rum mellan 1-30 september varje år. Förra året deltog otroliga 15 000 fotografer från 33 länder som tillsammans laddade upp över 350 000 bilder.