Wikipedia delar ut Nobelpris

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2011 14:14 CEST

Efter att dom riktiga nobelpristagarna har tillkännagivits är det dags för Wikipedia i samarbete med Nobelmuseet att dela ut nästan lika fina priser. Veckans tävling denna vecka går ut på att förbättra artiklarna om nya och gamla pristagare. Priser delas ut för varje Nobelpriskategori och förstapriset i varje kategori är ett exemplar av boken Les Prix Nobel.

-Jag tyckte det var självklart att ställa upp eftersom tävlingen, förutom dess spänning, även kan tillföra uppslagsverket mycket. Målet är ett bättre täckande gratis uppslagsverk, och det brinner jag för, säger användare Adville som är Wikipediadomare i medicinkategorin och fortsätter, Att det blev ämnet medicin för mig beror på att jag för närvarande studerar medicinsk teknik på KTH. Förutom det har jag även en lärarexamen i matematik och naturvetenskap och därför har jag bra erfarenhet i hur man läser och bedömer vetenskapliga texter.

Tävlingen är en del i ett nystartat samarbete mellan Wikimedia Sverige och Nobelmuseet. Hittils har det varit ett backstagepass där en grupp wikipedianer fick en rundvandring på museet och visning av biblioteket. Framöver kommer det att bli workshops för museeipersonalen och fotografering av dom föremål pristagarna har skänkt till museet för att synliggöra föremålen och att göra fotografierna tillgängliga under en fri licens.

Fotograf: Holger Motzkau, Licens: CC-BY-SA, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nobel_Museum_2011-09-16_25.jpg

-Att arbeta med Wikipedia är mycket givande. Vi tror att samarbetet kommer leda till att informationen om Nobelprisen sprids i ännu högre grad, säger Helena Wallemo, kurator på Nobelmuseet.

Tävlingsbidragen kommer at bedömas av både Wikipedianer och ämnesexperter från museet. Det som bedöms är hur mycket artikeln har förbättrats under tävlingsperioden. Prisutdelningen kommer att vara på Nobelmuseet 1/11. Information och regler finns på http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Veckans_t%C3%A4vling/Nobelpriset

Helena Wallemo, kurator Nobelmuseet,

Tele: 08 534 818 31

E-post: helena.wallemo@nobelmuseum.se

Jan Ainali, ordförande Wikimedia Sverige, tävlingsledare

E-post: jan.ainali@wikimedia.se

Wikipedia och Wikimedia Sverige

Wikipedia är ett fritt uppslagsverk på internet. Totalt finns det över 18 miljoner artiklar på mer än 270 språk. Wikimedia Sverige är en ideell förening som stödjer fri kunskap, bland annat genom Wikimediaprojekten.

Webbplats: www.wikimedia.se

Nobelmuseet

På Nobelmuseet får du veta mer om Nobelpriset och Nobelpristagarna från 1901 fram till idag, liksom om Alfred Nobel och hans liv. Museet är beläget i en av Stockholms vackraste 1700-talsbyggnader. Nobelmuseet vill sprida kunskap, väcka intresse och skapa debatt kring vetenskap och kultur genom kreativ pedagogik, modern teknik och elegant design.

Webbplats: www.nobelmuseet.se