Wikipedia firar 15 år av fri kunskap

Stockholm, Sverige 15:e januari 2016 – Wikipedia startade den 15:e januari 2001 med en djärv vision: En värld där varje människa har fri tillgång till mänsklighetens samlade kunskap. Vid den tidpunkten var idén om ett globalt gemensamt uppslagsverk helt otänkbart, men sedan dess har Wikipedia växt med mer än 35 miljoner artiklar på hundratals olika språk och används idag av hundratals miljoner människor över hela världen. Wikipedia är än idag en icke-kommersiell och ideell plattform, drivet av volontärer och varje månad bidrar 80 000 wikipedianer, d.v.s. skribenter, till uppslagsverket. Idag har 28% av alla de som lever aldrig upplevt en värld utan det fria uppslagsverket.

- Wikipedia är en revolution, säger Anna Troberg, verksamhetschef på Wikimedia Sverige. När världens samlade kunskap finns tillgänglig för alla raseras traditionella murar mellan människor och varje dag ersätts de av broar, en Wikipedia-artikel i taget.

Den 15:e januari 2001 var inte bara födelsedag för webbplatsen utan också början på en rörelse. Wikipedia är mer än bara ett uppslagsverk. Wikipedia och och Wikimedias alla övriga projekt representerar en global och expanderande resurs och gemenskap för fri kunskap världen över. Några exempel är:

• Wikimedia har 11 andra projekt kring fri kunskap, till exempel Wikimedia Commons, Wiktionary, Wikisource, Wikivoyage, med fler.
  • Wiki Loves Monuments, en global fototävling för att digitalisera världens kulturarv, startades 2010 och har av Guinness rekordbok utsetts till världens största fototävling. Projekt som Wiki Loves Earth, Wiki Loves Africa, och Wiki Loves Pride, är alla globala partnerprojekt med fokus på olika ämnen.
  • Volontärer världen över har byggt hundratals samarbeten med arkiv, universitet, museer och skolor för att göra kunskap mer allmänt tillgänglig.
  • Wikipedia är sedan 2007 en av världens 10 mest använda webbplatser.

- Wikipedia utmanade oss att omvärdera hur kunskap kan samlas och delas, säger Wikipedias grundare Jimmy Wales, Kunskap är numera tillgänglig och fri för alla online. Wikipedia verkade som en omöjlig ide när det startades - en encyklopedi online där alla kan redigera. Men under de senaste 15 åren har den överträffat allas förväntningar. Tack vare de hundratusentals volontärer över hela världen har Wikipedia blivit möjligt.

Idag börjar firandet av Wikipedia, och det kommer hålla på hela året, men alla projekt, partnerskap, evenemang har byggts och pågått under 15 år. Skribenter och läsare världen över arrangerar fester och konferenser för att gemensamt fira den fria kunskapen.

Anna Troberg, verksamhetschef
anna.troberg@wikimedia.se

Ina Bäckström, kommunikatör
ina.backstrom@wikimedia.se

De flesta känner till Wikipedia, det fria uppslagsverket som är en av de tio mest besökta webbplatserna. Wikipedia finns på över 290 språk och har över 35 miljoner artiklar totalt och har skapats helt och hållet av uppslagsverkets användare. Den svenskspråkiga versionen av Wikipedia startade i början av maj 2001 som en av de första språkversionerna utöver engelska.