Willis Towers Watson släpper ny rapport om utvecklingen av långsiktiga incitamentsplaner i svenska Large Cap-bolag

Allt fler bolag har svårt att sätta långsiktiga mål i sina incitamentsprogram för ledande befattningshavare. Det är en av insikterna i rapporten Long-term incentive plans in Swedish large cap companies 2017 to 2019 som är framtagen av Willis Towers Watson i Sverige och som fokuserar på den svenska marknaden.

I Sverige är marknadspraxis att mäta prestation över tre år för långsiktiga incitamentsplaner. En trend över de senaste åren visar dock att allt fler bolag väljer att mäta prestation över ett år.

– Vi ser ett större antal bolag som nu mäter prestation över ett år jämfört med tidigare. Vi ser även att fler bolag delar upp den potentiella utbetalningen för deltagarna över tre år och mäter den årliga prestationen under programmet snarare än över hela den tre-åriga perioden. Detta indikerar att bolag tycker att det blir svårare att sätta finansiella mål längre än ett år framåt i tiden. Det vi kan se är alltså att den osäkerhet som nu råder på marknaden generellt även reflekteras i ledande befattningshavares incitamentsprogram, säger Carl-Fredrik Hultgren, konsult inom Executive Compensation på Willis Towers Watson.

Alternativ säkringsmetod för aktieprogram används allt oftare
En annan insikt från rapporten är att det sedan år 2017 har blivit allt vanligare att företag även föreslagit ett alternativt finansieringsalternativ i form av share swap för omröstning av aktieprogrammet vid bolagsstämman. Det vanligaste finansieringsalternativet för aktieprogram är återköp av aktier, vilket resulterar i en kontantkostnad för bolaget. Näst vanligast är att emittera nya aktier vilket resulterar i en utspädning för aktieägarna. Det är bolagens aktieägare som måste godkänna hur bolaget ska säkra leveransen av aktier till deltagarna under aktieprogrammen.

– Fler bolag föreslår en alternativ finansieringslösning ifall den primära finansieringslösningen inte blir genomröstad på bolagsstämman. En share swap är mer kostsam för bolaget men kräver inte lika stor majoritet vid bolagsstämman och är därför ett sätt för bolaget att öka sina chanser att få igenom finansieringen av aktieprogrammet, säger Carl-Fredrik Hultgren.

Tabellen visar säkringsmetoder av aktieprogram för svenska Large Cap-bolag 2017 till 2019.

Andra insikter från rapporten är att andelen svenska Large Cap-bolag som erbjuder långsiktiga incitamentsprogram är stabil över tid och att den vanligaste designen är aktieprogram där anställda köper företagets aktier för att delta i programmet. Inom denna typ av program har det också blivit en starkare betoning på prestation. Aktier som tidigare betalats ut endast under förutsättning att den anställde är kvar i sin anställning vid programmets slut knyts nu mer och mer även till någon form av prestationskrav.

Ladda ner rapporten här.

Om rapporten
Rapporten Long-term incentive plans in Swedish large cap companies 2017 to 2019 är framtagen av Willis Towers Watson i Sverige och fokuserar på den svenska marknaden. Rapporten är baserad på publika data och är framtagen i syfte att tillhandahålla en översikt av svensk marknadspraxis för långsiktiga incitamentsprogram för ledande befattningshavare.

För mer information, kontakta:
Carl-Fredrik Hultgren, konsult Executive Compensation
+46 72 352 50 28, carl-fredrik.hultgren@willistowerswatson.com

Willis Towers Watson (NASDAQ: WLTW) är ett ledande globalt försäkringsförmedlings-, teknik- och konsultbolag. Med rötter tillbaka till 1828 har Willis Towers Watson 45 000 anställda i mer än 140 länder och marknader.

Vi utformar och levererar råd och tekniklösningar som optimerar hantering av kapital, sak- och personrelaterade risker, anställningsförmåner, ersättning och övrigt humankapital. Vi är ett globalt företag som genom lokal närvaro och expertis kan erbjuda skräddarsydda lösningar anpassade till lokala trender, marknader och lagstiftning. Genom kompetens, professionalism, engagemang och kundfokus hjälper vi kunder runt om i världen att vända risk till tillväxtmöjligheter.

I Sverige inleddes verksamheten 1979 och idag är vi en av landets ledande rådgivare inom ersättningsrelaterade områden, pensioner och vidare förmåner, aktuariella tjänster (liv och sak), samt risk- och försäkringsförmedling inom skadeförsäkringsområdet. Vi är cirka 200 medarbetare i Stockholm (HK), Göteborg och Malmö.

Willis Towers Watson är dessutom tillsammans med Max Matthiessen en av Nordens största liv- och skadeförsäkringsförmedlare.

Välkommen att läsa mer på www.willistowerswatson.com