Den japanska druvan Koshu

Grace Koshu - vinet som passar perfekt till sushi!

Fredagen den 3 mars är det premiär för det enda japanska vinet på Systembolaget, Grace Koshu Private Reserve 2015. Ett prisbelönt vin som belönats med 95 poäng av Decanter. En elegant och delikat följeslagare till finstämda japanska rätter som sushi, sashimi och tempura!

Japan må vara berömt för sake och förnämlig whisky, men här har odlats druvor i tusen år. För hundra år sedan började man också göra vin av dem. Grace Winery är en av de ledande producenterna och det är deras bästa vin, av den inhemska druvan Koshu, som nu lanseras i Sverige.

Den lätt rosaskimrande Koshu är Asiens enda äkta druva och odlas främst som bordsdruva. Ägaren till Grace Winery, Shigekazu Misawa, var först med att göra kvalitetsvin av Koshu. Dottern Ayana är vinmakare och har lyckats med ambitionen att skapa ett vin med samma harmoni och balans som också kännetecknar den japanska maten.

Ayana Misawas viner har fått stor uppmärksamhet av internationella vinkritiker som Robert Parker och Jancis Robinson. Den engelska vintidningen Decanter har gett 95 poäng till Grace Koshu Reserve 2015 och hoppas på ett brett genombrott för druvan Koshu, som ger krispiga, delikata och måttligt alkoholstarka viner.

Passar perfekt till sushi, sashimi och tempura!

Grace Koshu Private Reserve 2015 är ett torrt, vitt vin med fin syra och mineralitet. Doften har inslag av grapefrukt, citrongräs och apelsinblom. Smaken är frisk och elegant med balanserad syra, citrus, mineral och en pikant ton av vitpeppar. Vinet passar perfekt till japanska rätter som sushi, sashimi och tempura.

Nr 90239 Grace Koshu Private Reserve 2015, 75 cl, 179 kr

Totalt 900 flaskor!