Höstmiddag med Periquita!

Höstmiddag med Periquita!

Hösten är här och nu sätter suget in efter mer värmande mat med mycket smak. Plötsligt står svamp, lamm, vilt och krämiga rätter på bordet igen och vi är extra sugna på att bjuda in vännerna att dela både vardag och fest. Vi tipsar om viner från Portugal som passar perfekt till höstmiddagen. Smaklig spis!

Krämig kantarelltoast + Periquita Original

Hittat svamp i skogen? En krämig kantarelltoast är en riktig höstklassiker och till den matchar vi Periquita Original. Ett rött vin med smak av körsbär, björnbär, muskot och örter. Som inte bränner hål i plånboken, men samtidigt lämnar smaklökarna fullt tillfredsställda. Med det här matvänliga vardagsvinet kan du möta de krämiga svamprätterna på ett enkelt och förträffligt sätt oavsett om du äter kött eller är vegetarian.

Nr 2574, Periquita Original 2015, 75 cl, 69 kr

Klassiska kötträtter + Periquita Reserva

En god köttbit med rödvinssås och potatisgratäng? Lammkotletter med vitlökssmör? Eller en mustig pasta Bolognese? Klassiska och älskade kötträtter under den kalla delen av året och som passar Periquita Reserva perfekt. Ett torrt, rött och sammetslent vin från Portugal med generösa smaker av mörka körsbär, plommon, kakao och vanilj. Finns både på flaska och på smidig box.

Nr 2560, Periquita Reserva 2015, 75 cl, 95 kr eller på box, 249 kr

Knäckig äppelkaka + Alambre Moscatel de Setùbal

En härligäppelkaka avrundar vår höstmiddag på ett smakfullt men enkelt sätt. Även om vårt dessertvin inte heter Periquita, så kommer det från samma producent - José Maria da Fonseca. I Portugal görs fantastiska dessertviner på druvan Moscatel och hit hör söta och fylliga Alambre Moscatel de Setùbal. Ett vin som gillar desserter med mycket smak och gärna tillsammans med nötter och knäckiga toner.

Nr 8117, Alambre Moscatel de Setùbal, 37,5 cl, 69 kr

Men jag dricker inte alkohol!

Okej, då kan vi också erbjuda Periquita Alcohol Free Rosé! En storsäljare på Systembolaget som med sin läskande syra och pärlande smak av jordgubbar, vattenmelon, smultron och mandarin passar utmärkt att dricka rakt igenom till den goda maten. Eller att blanda med ett neutralt mineralvatten och pressad lime för en alkoholfri fördrink. Skål!

Nr 1931, Periquita Alcohol Free Rosé, 75 cl, 49 kr