Röd nyhet i mästarklass från Marchesi Mazzei!

Röd nyhet i mästarklass från Marchesi Mazzei!

I mer än 600 år har familjeföretaget Marchesi Mazzei producerat Chianti i världsklass, med prestigevinet Castello di Fonterutoli i spetsen. Nu är det världspremiär för ett helt nytt vin, Fonterutoli No 10. Modernt, mästerligt och lätt att älska!

Trots århundraden av erfarenhet tillhör Mazzei förnyarna i den italienska vinvärlden med en vinkällare som är den modernaste i hela Chianti. Från egendomen Fonterutoli, som har varit i familjens ägo sedan 1435, släpps nu världsnyheten Fonterutoli No 10. Ett modernt vin från hjärtat av Toscana, baserat på 90 % Merlot & 10 % Sangiovese. Det är samma druvor som i storfavoriten Fonterutoli (32229, 151 kr) men där är förhållandet druvorna sinsemellan det motsatta.

Namnet No 10 kommer från antalet druvblandningar som togs fram i urvalsprocessen och där No 10 var den bästa. Vinet är starten på något helt nytt och visar hur bra den toskanska jorden förmår framhäva det bästa i de flesta internationella druvor.

Ungt, inbjudande och fruktigt med doft av mörka bär, körsbär, choklad och rostade fat med mjuka tanniner. Underbart vin till pasta, charkuterier och mellanlagrade ostar. Charmigt, omisskännligt italienskt och mycket lätt att gilla!

Vinet finns i Systembolagets beställningssortiment. I samband med lanseringen levereras de i en specialgjord trälåda utan extra kostnad, vid beställning om 6 flaskor.

Nr 71062 Mazzei Fonterutoli No. 10 2011, 75 cl, 119 kronor

För frågor och varuprover, kontakta Linn Ljungkvist på tel: 08-545 81 969 eller e-post: linn@thewineagency.se. Besök gärna vår hemsida www.thewineagency.se.