Vintips till höstens alla skaldjurstillfällen!

Vintips till höstens alla skaldjurstillfällen!

Skaldjur hör hösten till och nu börjar vi längtar efter goda viner som passar till ostron, räkor, havskräftor, hummer och musslor. Varsågoda här kommer fyra toppentips från Systembolagets fasta sortiment som passar både till vardag och till fest!

Ostron och Blanc de blancs

Pierre Péters Cuvée de Réserve har utnämnts till bästa champagnen i Systembolagets fasta sortiment. En prisvärd odlarchampagne vars eleganta smak av citrus, persika, nougat och äpple och fina mineralitet passar perfekt till ostron eller en klassisk hummer med citron och smör.

Nr 7350, Pierre Péters Cuvée de Réserve NV, 349 kr

Gratinerade havskräftor och vit Bordeaux

Dags att följa den internationella trenden med vit Bourdeaux? Jamen visst, och här är det Villa Garros Sauvignon Bordeaux som med sin friska och aromatiska smak av krusbär, citrus och svartvinbärsblad är en klockren kompanjon till ugnsgrillade havskräftor med örtsmör.

Nr 4184, Villa Garros Sauvignon Bordeaux 2016, 99 kr

Moules Frites och Sauvignon Blanc

Vita viner på druvan Sauvignon Blanc passar utmärkt till vinkokta blåmusslor och här tipsar vi om en klassisk och rustik Moules Frites med limeaioli. Les Fumées Blanches smakar friskt och fruktigt av gröna äpplen, fläder och lime och finns både på flaska och behändig box.

Nr 22139, Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc 2016, 75 cl, 89 kr, 300 cl, 249 kr

Toast Skagen och Trebbiano

Toast Skagen är en omtyckt förrättsklassiker eller en enkel middag när man är lite lagom hungrig. Här får Sverige möta Italien när vi häller vi upp Lupi Reali Trebbiano d'Abruzzo - ett friskt och fruktigt ekologiskt vitt vin på den charmiga doldisdruvan Trebbiano med smak av citrus, persika och päron.

Nr 2252, Lupi Reali Trebbiando d'Abruzzo 2016, 300 cl, 199 kr