Ett av världens äldsta rödviner!

Ett av världens äldsta rödviner!

Periquita fyller 160 år!

Det måste vara något alldeles speciellt med ett vin som kan ligga i världstoppen generation efter generation och vinna både kritikernas och köparnas kärlek. I år fyller världen äldsta rödvinsmärke, Periquita, 160 år! Födelsedagen firades under festliga former på Grand Hotel i Stockholm.

När den portugisiske matematikern José Maria da Fonseca planterade sina första vinstockar på Setúbalhalvön söder om Lissabon i mitten på 1800-talet, hade han ingen aning om vilket bestående avtryck han skulle göra i vinvärlden. De första vinerna var söta, och det är fortfarande en paradgren för firman JM da Fonseca. Men det var den röda Periquita som skapades 1850 som blev den verkliga succén!

Det är få länder som så framgångsrikt som Portugal har lyckats smälta samman modern vinmakningsteknik med gamla traditioner. Och Periquita är ett härligt exempel på den fina kombinationen.

Det är inte bara varumärket som har åldrats med behag, även vinet har en ovanlig livskraft. Det demonstrerade chefsvinmakaren Domingo Soares Franco när han under jubileumsfesten bjöd på sex olika årgångar av jubilaren. Äldst var Periquita 1961som fortfarande var förbluffande vitalt trots sina 49 år!

För frågor och ytterligare information hänvisar vi till:

Anna Burman på tel: 08-545 81 961
e-post: anna@thewineagency.se

Ann Burgaz-Schmidt på tel: 08-545 81 658
e-post: ann@thewineagency.se

Besök oss på www.thewineagency.se

The Wineagency har samlat några av världens bästa och mest innovativa vinproducenter under ett och samma tak. Passionerade pionjärer och trendsättare som har excellens som gemensam målsättning. Varje vin i vårt sortiment skall erbjuda en smakupplevelse oberoende av prislapp och ursprung. Därför lägger vi ner mycket tid och engagemang på att välja vilka vinhus vi vill representera. Resultatet av vår höga ambition hittar du i varje flaska och i varje box.