Läcker nyhet från Borgogno - seriös Barbera från prima Barololägen

Läcker nyhet från Borgogno - seriös Barbera från prima Barololägen

Barbera har ofta kommit lite i skymundan för de kraftfulla Barolovinerna i Piemonte. Men hos Giacomo Borgogno låter man druvorna få växa i de absolut bästa vingårdarna och gör allt för att ge vinet den omsorg det förtjänar. Resultatet är fruktigt, kryddig och oemotståndligt!

Det är druvan Nebbiolo som är kung i nordvästra Italien. Mest odlad är däremot Barbera som ofta ansetts ge ett lite lättviktigt och föga märkvärdigt vin. Men hos berömda Baroloproducenten Giacomo Borgogno tar man ut svängarna och ger sin Barbera samma omsorgsfulla hantering som ”storebror”.

Redan valet av växtplats är ovanligt. De två vingårdarna Liste och Cannubi är mycket ansedda ”cru-lägen” för Barolo. Här låter Borgogno sina Barberarankor växa i den fantastiska jordmånen. Liste bidrar med komplexitet och Cannubi ger druvorna väldoftande elegans.

De handplockade druvorna jäses med sin naturliga jäst under dryga två veckor innan de pressas försiktigt. Det färdiga vinet lagras sedan i tio månader på stora ekfat - vilket är ovanligt för Barbera – för ytterligare komplexitet. Vinet får sedan vila minst ett halvår på butelj innan det släpps till försäljning.

Borgognos Barbera d´Alba i årgång 2013 är ett drickfärdigt vin med mycket elegant doft och läcker, matvänlig fruktighet.

I doften finns inslag av mörka körsbär, plommon, choklad och kryddor. Smaken är rik och fruktig med körsbär, plommon, choklad och fat. Eftersmaken är lång och elegant.

Passar utmärkt till rätter av lamm- eller nötkött, charkuterier, pasta och mellanlagrade ostar.

Borgogno Barbera d´Alba Superiore finns nu tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment. Vid beställning av sex buteljer levereras de ivacker trälåda utan extra kostnad. Kan naturligtvis även beställas styckevis.

Nr 74201 Borgogno Barbera d´Alba Superiore 2013, 75 cl, 149 kr

För frågor och ytterligare information hänvisar vi till:

Moa Karlsson på tel: 08-545 81 976
e-post: moa@thewineagency.se

Ann Burgaz på tel: 08-545 81 658
e-post: ann@thewineagency.se

Besök oss på www.thewineagency.se

The Wineagency har samlat några av världens bästa och mest innovativa vinproducenter under ett och samma tak. Passionerade pionjärer och trendsättare som har excellens som gemensam målsättning. Varje vin i vårt sortiment skall erbjuda en smakupplevelse oberoende av prislapp och ursprung. Därför lägger vi ner mycket tid och engagemang på att välja vilka vinhus vi vill representera. Resultatet av vår höga ambition hittar du i varje flaska och i varje box.