Limiterad upplaga från Allegrini!

Limiterad upplaga från Allegrini!

91248 Palazzo della Torre - Limiterad upplaga av 6000 buteljer till ett fyndpris, 149 kronor! Efter ett flertal lyckade lanseringar där vinet tagit slut i ett andetag, har Systembolaget åter köpt in det omtyckta vinet!

Vingården Palazzo della Torre har fått sitt namn efter den världskända Amaronefamiljen Allegrinis renässanspalats Villa Torre. Druvorna ger ett härligt vin, väl värdigt sitt pampiga namn. En tredjedel torkade druvor ger extra kraft och fyllighet och resultatet är furstligt gott!

Familjen Allegrini har sin hemvist i Fumane i distriktet Veneto och är kända som världsklassproducenter av Amarone, vinet som skapas helt av torkade druvor. Palazzo della Torre är samma andas barn, ett mäktigt vin skapat av Amaronedruvorna Corvina och Rondinella, med en liten uppfriskande dos Sangiovese. En tredjedel av druvorna har torkats före pressning för att ge ökad koncentration och fyllighet, medan resterande druvor pressats direkt efter skörd. Saften från de torkade druvorna tillsätts sedan det färdiga vinet som får jäsa en andra gång, en metod som kallas ripasso. Palazzo della Torre är ett mäktigt vin med doft av mörka bär och russin. Smaken är avrundad och mjuk, packad med mogen frukt, torkade körsbär och kryddor. Eftersmaken är mycket lång och harmonisk. Underbart gott till grillat kött, lamm, risotto eller kraftiga pastarätter. Gillar du Amarone kommer du att älska eleganta Palazzo della Torre!

Vinet lanserades i begränsad upplaga den 1a augusti och har artikelnummer 91248.

För frågor och ytterligare information hänvisar vi till:

Anna Burman på tel: 08-545 81 961
e-post: anna@thewineagency.se

Moa Karlsson på tel: 08-545 81 976
e-post: moa@thewineagency.se

Ann Burgaz på tel: 08-545 81 658
e-post: ann@thewineagency.se

Vill du beställa ett vin som inte finns i Systembolagets ordinare sortiment kan du göra det via vår onlineservice på hemsidan.