Nu växer The Per Gessle Selection!

Nu växer The Per Gessle Selection!

Per Gessle har gjort stor succé med vinerna i serien ”The Per Gessle Selection”. Den första oktober lanserar vi det första alkoholfria vinet i serien, Fru Nordin Vitt. ”Ska man köra bil eller vill avstå från alkohol av andra skäl så borde man kunna dricka gott ändå”, säger Per Gessle. Vem är Fru Nordin? Hon kanske finns i verkligheten, vad tror du? Hon kanske är en världsvan dam med smak för det goda och i så fall älskar hon det här lätta alkoholfria vinet!

Per Gessle är ett världsnamn i musikbranschen och när han byggt upp ”The Per Gessle Selection” har han valt att arbeta med idel världsnamn i vinbranschen. Resultatet har blivit en rad succéer. Tillsammans med vitvinskungen François Lurton har han skapat ”Sommartider” vitt och rosé och med Allegrini har han provat fram de toskanska ”Kurt & Lisa” (Pers föräldrar) och ”Furet” (namnet på kvarteret i Halmstad där Per växte upp).

Det nya, alkoholfria vinet är ett samarbete med ytterligare ett anrikt vinhus, José Maria da Fonseca, som bl a ligger bakom storsäljarna Periquita och Periquita Reserva.

”Jag vill gärna flagga för alkoholfria viner”, säger Per Gessle om ”Fru Nordin Vitt”, som nu lanseras på Systembolaget och ICA Maxi Flygstaden Halmstad. Vinet är skapat med en helt ny teknik, Spinning Cone Column. I korthet innebär den att man i ett nerkylt torn, under vacuum, låter vinet passera ett antal roterande diskar. Vinet förångas vilket gör det möjligt att skilja ut alla de fina smaknyanserna, essensen, från alkoholen. Alkoholhalten sänks genom ytterligare ”spinning” och när man nått önskad halt, tillsätter man essensen på nytt. Det låter som trolleri, men fungerar utmärkt. Teoretiskt kan man sammanföra beståndsdelarna och återskapa det ursprungliga vinet igen.

”Fru Nordin Vitt” har en frisk och aromatisk doft med toner av ananas, persikor och vita blommor. Smaken är frisk och fruktig med en liten sötma och inslag av tropisk frukt, fläder och krusbär. Alkoholhalten är 0,5%. Passar utmärkt som alkoholfritt alternativ till sallader, fisk och kyckling eller som sällskapsdryck.

Fru Nordin är också namnet på ett av spåren på skivan ”En händig man”.

Systembolagets artikelnummer är 1915 och Fru Nordin Vitt (75 cl, 55 kronor) finns från den 1/10 i de flesta Systembolagsbutiker.

Fru Nordin Vitt säljs även på ICA Maxi Flygstaden samt Högskolan, båda i Per Gessles hemstad Halmstad.

För frågor och ytterligare information hänvisar vi till:

Linn Ljungkvist på tel: 08-545 81 969
e-post: linn@thewineagency.se

Moa Karlsson på tel: 08-545 81 976

e-post: moa@thewineagency.se

Ann Burgaz på tel: 08-545 81 658
e-post: ann@thewineagency.se

Besök oss på www.thewineagency.se

The Wineagency har samlat några av världens bästa och mest innovativa vinproducenter under ett och samma tak. Passionerade pionjärer och trendsättare som har excellens som gemensam målsättning. Varje vin i vårt sortiment skall erbjuda en smakupplevelse oberoende av prislapp och ursprung. Därför lägger vi ner mycket tid och engagemang på att välja vilka vinhus vi vill representera. Resultatet av vår höga ambition hittar du i varje flaska och i varje box.