Man kan inte sminka en gris

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2013 15:58 CET

SvD Opinion idag står det ”Så blir du lurad av Systembolaget”. Winefinder har valt att fokusera på kvalitetsviner utvalda av antingen världens ledande vinkritiker eller av vår vinkommitté bestående av 15 av Nordens ledande sommelierer. I samtliga fall är de som provar vinerna välkända, oberoende experter och måna om sitt eget varumärke.

- Grundprincipen när vi väljer viner är att man vare sig kan eller skall ”sminka en gris” utan istället på ett ärligt och tydligt sätt skall erbjuda viner från erkända producenter som testats och betygsatts av trovärdiga experter, alternativt visa vilken/vilka av Sveriges ledande sommelierer som godkänt vinet ifråga, säger Ole Nielsen, VD och grundare av Winefinder.

En viktig del i att som konsument kunna lita på ett vins kvalitet är att vinerna poängbedömts av internationella och/eller svenska vinexperter. Ett vin som fått t ex 95 poäng av 100 är helt enkelt bättre än ett som fått 75 poäng. Därför lägger Winefinder stor vikt vid att vinerna vi erbjuder är betygsatta.

Att en majoritet av svenska folket vill handla viner av god kvalitet på nätet framkom i den SIFO-undersökning från i juli som Nätvinhandlarnas Branschorganisation beställt.

-  Vi anser att det är viktigt att våra kunder vet vad man köper och presenterar därför vinproducenten. Finner man som vinköpare ingen information om en stolt producent av ett vin finns det skäl för eftertanke, säger Ole Nielsen.

Alla Winefinders sålda viner det senaste året har fått minst 90 poäng av 100 av världens ledande vinkritiker eller godkänts av Winefinders vinkommitté bestående av 15 av Nordens bästa sommelierer. Winefinder säljer inte lådviner, alkoläsk, sprit, cider eller öl.