Mediebevakningen av nätvinhandeln ökar!

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2013 11:24 CET

Redan till den andra organiserade journalistprovningen är intresset stort: i princip samtliga Sveriges ledande vinskribenter har anmält sitt deltagande. Winefinder, den första nätvinhandeln som fick Skatteverkets tillstånd att sälja vin till svenska privatpersoner, är arrangör och drivande kraft bakom branschsamlingen. Antalet deltagande nätvinhandlare som sänder viner till provningen ökar också.

”Att Sveriges vinkonsumenter får en rättvis bild av vinmarknaden genom att seriösa vinskribenter ger ris och ros till nätvinhandlarnas viner är glädjande. Alla branscher mår bra av konkurrens på lika villkor” säger Ole Nielsen; Winefinders VD och grundare.

Svenska vinälskare är värda en mycket bättre bild av vinmarknaden än den bevakning av Systembolagets sortiment som varit gängse i svensk media sedan 1950-talet.

Att konsumentnyttan är stor vittnar den ökande omsättningen av vin lagligen inhandlat via internet. Idag är marknaden inte längre begränsad av nationella gränser och svenska vinkonsumenter behöver större vägledning och bättre bevakning av en marknad i förändring än vad som ges idag

”I takt med att nätvinhandeln växer så kommer förhoppningsvis också media att jämföra nätvinhandlarnas service och tjänster, t ex villkor för hemleverans, med monopolets. En medial bevakning kommer också att visa att i princip samtliga nätvinhandlare vill att svenska folket skall dricka bättre viner. Inte konsumera mer. De allra billigaste vinerna, ofta ”fyra flaskor” förpackade i lättdruckna boxar, som utgör en folkhälsorisk finner man sällan hos nätvinhandlarna.”, säger Ole Nielsen.