Winefinder kommentar till att Maria Larsson vill stoppa svenskars nätvinhandel

Pressmeddelande   •  Jan 04, 2014 10:23 CET

Maria Larsson avser att tillsätta en utredning för att eventuellt ändra alkohollagen. Syftet är att upprätthålla detaljhandelsmonopolet genom att stoppa samarbetet mellan nätvinhandlaren Winefinder och matkedjan City Gross, vilket kan tolkas som att hon i strid med EU-beslut vill förbjuda svenskars tillgång till nätvinhandel. En majoritet av svenska folket anser dessutom att man bör få handla vin på nätet enligt bl. a den Sifoundersökning som genomfördes på uppdrag av Nätvinhandlarnas branschorganisation i juli 2013.

Systembolaget motsatte sig 2013 samarbetet mellan Winefinder och City Gross kring att erbjuda samleverans av kvalitetsvin tillsammans med City Gross matkasse och polisanmälde parterna. Åklagaren beslutade dock att verksamheten var laglig. Parallellt har man med stöd av kraftfulla opinionsbildare med en fot i den egna styrelsen och en i riksdagen bedrivit en intensiv lobbying i syfte att försöka få till en ändring av den svenska alkohollagen för att stoppa hotet mot de egna marknadsandelarna.

Man har även försökt sprida ett skräckscenario till konsumenter inför jul i en reklamfilm på TV4 där Gud (?) berättar att det är en god gärning om man handlar på Systembolaget. Hotbilden som beskrivs i filmen saknar forskningsstöd. Fakta är att den bevisligen lagliga nätvinhandeln efter sex år står för mindre än 1 (en) procent av alkoholmarknaden i Sverige och att alkoholkonsumtionen i Sverige minskat sedan 2007, då nätvinhandeln blev laglig. Hotbilden är därmed extremt överdriven och mer ett utslag för monopolistens strävan efter att få behålla sin marknadsposition.

Winefinders hållning är att vi står bakom Systembolagets butiksmonopol. Kommersiellt vore det negativt för Winefinder om svenska dagligvarukedjor sålde vin i sina butiker. Om en utredning skulle visa på att ett förtydligande av svensk alkohollagstiftning behövs, så bör naturligvis en ändring ske.

Winefinders åsikt är dock, med stöd av två av Sveriges största advokatbyråer (Vinge och Setterwalls), att lagen är mycket tydlig. En uppfattning som delas av åklagaren som granskade vårt samarbete med City Gross utifrån Systembolagets polisanmälan.

Sannolikheten är obefintlig att EU skulle acceptera en lagändring som försvårar näthandel mot svenskar. Om en ny alkohollag införs med inslag av handelshinder för nätvinhandeln, kommer Winefinder att driva ärendet till EU-kommissionen. Det kan i sin tur leda till en EU-dom till nackdel för det svenska detaljhandelsmonopolet för alkohol.

– Vi har haft rätt så här långt och vet att sannolikheten för att vår verksamhet skall kunna hindras är obefintlig så länge Sverige är medlem i EU. Vi ser därmed fram emot även denna utredning, säger Ole Nielsen, VD på Winefinder.

Winefinder ApS är ett av Winefinder AB helägt danskt dotterbolag som erbjuder Nordens största sortiment av kvalitetsviner. Winefinder AB som grundades 2005 är en svensk verksamhet med inriktning på vinrelaterade arrangemang.

Winefinders 1 000 bästsäljande viner det senaste året har alla fått minst 90 poäng av 100 av världens ledande vinkritiker eller godkänts av Winefinders vinkommitté bestående av 15 av Nordens bästa sommelierer. Winefinder säljer inte lådviner, alkoläsk, sprit, cider eller öl.

Ole Nielsen, VD och grundare.

on@winefinder.se  +46 709 43 34 38 www.winefinder.se

För mer info om Winefinder, http://winefinder.se/Press.aspx