Winefinders svar på Systembolagets polisanmälan

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2013 15:49 CEST

PRESSMEDDELANDE 2013-07-09

Systembolaget har, enligt utsago, idag polisanmält Winefinder med anledning av samarbetet med City Gross ”i avvaktan på en tydligare lagstiftning”.

Att beställa vin via Winefinder, ange sitt personnummer för att kunna handla och dessutom legitimera sig, vara nykter, opåverkad av droger och inte bli misstänkt för langning vid leveransen är tveklöst i enlighet med svensk lag. Winefinders uppfattning är att lagstiftarna, regering och riksdag har förstått vad EU menar när man anpassade Alkohollagen efter den s k Rosengrendomen från 2007.

-  Vi är helt trygga med att vår verksamhet följer svensk lagstiftning. Att man som en ytterligare ”tröskel” är tvungen att först handla en matkasse, innan man beställer kvalitetsviner, kan rimligen inte var negativt för folkhälsan”, säger Ole Nielsen, VD för Winefinder.

-  Vi tror helt enkelt inte att Systembolaget riktigt har satt sig in i hur det här fungerar och ser därför med tillförsikt fram emot den juridiska processen, säger Ole Nielsen.

Winefinder, som hjälper kunder importera attraktivt prissatta kvalitetsviner har via sina leverantörer tillgång till ca 20 000 viner och marknadens absolut bästa teknik, lager- och logistiklösning.

Winefinder har ett unikt kontrollsystem, där köparen vid utlämning kontrolleras avseende rätt ålder, att denne ej är påverkad samt att en langningssituation ej föreligger. Via en elektronisk återkoppling säkerställs att alla leveranser gått rätt till.