Guld-vin(n)aren Salice Salentino Riserva- nu i Systembolagets ordinarie sortiment

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 10:14 CET

Salice Salentino Riserva 2007 har på mycket kort tid kvalificerat sig till Systembolagets ordinarie sortiment genom en enorm kundefterfrågan. Paolo Leo Salice Salentino Riserva 2007 är en rykande het ny årgång. Den förra årgången, 2006, fick en hedrande Guldmedalj av det internationella vinmagasinet Decanter!

• Paolo Leo Salice Salentino Riserva 2007
  • Artikel 2364
  • Pris 89 kronor
  • Lansering 7 november 2011

Trenden för italienska viner håller i sig vilket delvis kan förklaras med att konsumenterna lockas av det genuina som inhemska druvsorter och klassiska namn.  Salice Salentino i Apulien hör till ligan av mycket klassiska italienska regioner och är beläget mitt på Italiens ”klack”.

Salice Salentino Riserva är ett rent hantverk från början till slut. Paolo Leo, ägare och vinmakare, driver egendomen med samma namn tillsammans med sin familj. Paolos filosofi är att ” bevara klassiska tillverkningsmetoder och traditioner för att återskapa smaker från förr, som ofta gått förlorade i och med att många producenter har tvingats göra moderna fruktdrivna viner snarare än typiska för ursprunget”.

Därför görs vinet på handskördade druvor av negroamaro och malvasia nera som växer på gamla fristående vinrankor, så kallade Alberello. Skördeuttaget är mycket lågt, endast 1,8 kgdruvor per vinranka vilket ger en enorm koncentration och smakintensitet. Vinet lagras sedan länge på ekfat, totalt 2 år innan buteljering. Resultatet är enastående; Decanters omdöme för 2006 lyder:” Complex balsamic and vanilla with quite magnificent layers of complexity, richness and texture and a huge length”.

I Systembolagets ordinarie sortiment finns även Paolo Leo Primitivo di Manduria 2009, artikel 6256, pris 79 kronor.

Wineworld är en ung och framgångsrik vinimportör på den Svenska marknaden. Vi som arbetar i företaget har världens alla vinländer som arbetsfält med samma uppdrag: att hitta ett vin som har den kvalitet, prisvärdhet och potential att det kan bli en storsäljare i Sverige.

Kommentarer (0)