Il Passo - unik appassimento från Sicilien!

Med ursprung Sicilien lanserar WineWorld nu Il Passo - en unik appassimento gjord på de inhemska druvorna Nerello Mascalese och Nero d'Avola.

Il Passo, som är italienska och betyder ”steg”, har fått sitt namn med tanke på de olika stegen i vinets speciella tillverkningsmetod, som skiljer sig gentemot andra viner tillverkade enligt appassimento-metoden. Detta då druvorna genomgått en naturlig torkning fortfarande hängandes på vinrankan, istället för att först skördas och sedan torkas. Innan skörden bryter man av stjälken på vinrankan för att på så sätt strypa vattentillförseln. Därefter låter man druvklasarna hänga kvar på rankan och torka i 20 dagar. Tillsammans med den heta sicilianska solen och vindar från Afrika bidrar denna torkning till att öka mängden naturligt socker i druvorna, något som också ökar koncentrationen i vinet.

- Vigneti Zabù - Il Passo Nerello Mascale Nero D'avola
- Artikelnummer: 71076
- Pris: 79 kronor
- Lansering: I beställningssortimentet från den 2 januari 2014

Vinet lagras på franska och amerikanska ekfat under en period på cirka 6 månader, vilket ytterligare bidrar till komplexiteten i vinet.  Att producera vin med hjälp av appassimentometoden tar lång tid och är kostsamt, men då slutresultatet blir ett fylligt, fruktigt och komplext vin är det väl värt väntan. Il Passo är inget undantag!

Vinet består av druvsorterna Nerello Mascalese och Nero d'Avola, något som gör Il Passo till ett inhemskt Sicilianskt vin, eftersom detta är den enda plats druvsorterna odlas på. Skördeuttaget är lågt och rankorna beskärs hårt - resultatet är druvor med högre koncentration som ger viner med kraft och elegans. Il Passo är ljust rubinrött med en klar och intensiv färg. Vinet har en stor, fruktig, kryddig doft med inslag av röda bär. Smaken beskrivs bäst som varm, smakrik, mjuk och välbalanserad med inslag av röda frukter.

Producenten av Il Passo, Vigneti Zabù, är ett relativt ungt vineri från Sambuca di Sicilia, en region på Sicilien där det odlats vin sedan antiken. Området är känt för att ha ultimata förhållanden för produktion av förstklassiga viner, då det är en plats fri från fabriker och föroreningar samt har ett betydande mikroklimat med gynnsamma temperaturförhållanden även sommartid. Den konstgjorda sjön Lake Arancio bidrar dessutom med vatten under heta sommardagar då solen obarmhärtigt lyser, något som gör att vinrankorna aldrig behöver torka ut.

• vignet zabù
  • nyhet