¿Que Pasa? – årets schysstaste lansering!

Den 2 september är det premiär för ¿Que Pasa? - den första chilenska boxen på Systembolaget som är både fair trade och ekologisk!

Vinet är certifierat som Fair Trade enligt IMO Fair for Life och dessutom certifierat ekologiskt.
Detta i kombination med den klimatsmarta förpackningen Bag-in-Box och båttransporten från Chile bidrar till en hållbar miljö och garanterar rättvisa och schyssta arbetsvillkor.

¿Que Pasa? Lanseras i Systembolagets ordinarie sortiment den 2 september i 408 butiker.

Artikel nr: 2023 ¿Que Pasa? 2012 3L Box 229kr

Vinet är en druvblandning bestående av cabernet sauvignon, syrah och carmenere som kommer från vingårdar vid Andernas fot i vinregionerna Colchagua, Cachapoal och Maipo som tillsammans med vinregionen Maule utgör Valle Central.

De olika druvsorterna samt de olika vingårdarna med varierande jordmån bestående av vulkanisk sten samt kalkhaltig ler och sandjord bidrar med komplexitet och djup till vinet.
Solvarma dagar i kombination med svala nätter som förlänger mognadsprocessen och koncentrar färg och smaker i druvorna ger optimala förutsättningar för att framställa kvalitetsvin.

¿Qué Pasa? är ett generöst och fylligt vin med förförisk doft där druvsorterna cabernet sauvignon, syrah och carmenere förenas i sammetslen harmoni till toner av svarta vinbär, plommon, örter, kryddor och ekfat.
Vinet passar lika bra till mingel som till mat. Att vinet är certifierat som ekologiskt och rättvis handel gör eftersmaken desto angenämare.

Att Chile fortfarande är förskonat från vinlusens härjningar innebär att detta vin kommer från oympade vinrankor som alltså har sin ursprungliga rotstock kvar, vilket resulterar i en obruten kontakt med jorden och vingårdarnas terroir.

WineWorld är en svensk importör av vin, vi arbetar med högkvalitativa viner och långsiktiga affärsrelationer för att kunna erbjuda dig som konsument fantastiska vinupplevelser från jordens alla hörn Vinet görs i Chile enligt våra specifikationer och skeppas sedan i bulk för tappning i Danmark. Wineworld är registrerade som Fair for Life varumärkesägare samt certifierade för legoproduktion och import av ekologiskt vin.

Wineworld har producent ansvaret för vinet och har tagit fram varumärket och vinkvaliteten speciellt för den svenska marknaden. Att Wineworld är registrerade för fair trade betyder inte att vinet automatiskt blir certifierat som fair trade, men det är ett krav att även vi som varumärkesägare och importör är registrerade, liksom vinet och vinproduktionen.

Det viktiga är att hela kedjan för denna Box, från odling av druvorna, skörd och vinifiering till inköp och försäljning av vinet till Systembolaget är certifierad som rättvis handel och i detta fall även certifierat som ekologiskt enligt alla krav i EU-lagstiftningen.

Utöver att både certifieringsorganet IMO och att vi själva säkerställt att produktionen av vinet från druva till färdigt vin sker med garanterat goda arbetsvillkor så betalar vi en Fair for Life premie per liter vin. Denna premie går till vingårdsarbetarna och det lokala samhället, vilket kontrolleras av IMO. Pengarna används till exempelvis stipendier, skolor, förbättringar vad gäller boendemiljö och hälsa.

Wineworld är en ung och framgångsrik vinimportör på den Svenska marknaden. Vi som arbetar i företaget har världens alla vinländer som arbetsfält med samma uppdrag: att hitta ett vin som har den kvalitet, prisvärdhet och potential att det kan bli en storsäljare i Sverige.