Sverigepremiär för internationellt prisade Lindauer från Nya Zeeland!

Nu lanserar WineWorld internationellt prisade* Lindauer Brut Cuvée och Lindauer Rosé i Systembolagets beställningssortiment. Lindauer, med ursprung Nya Zeeland, är mousserande viner gjorda på Chardonnay och Pinot noir, som jäst en andra gång på flaska.

Det svala, maritima klimatet i de Nya Zeeländska nordliga regionerna Gisbourne och Hawke´s Bay ger optimala förutsättningar för mousserande viner. Tidpunkten för skörd är viktig och den sker mellan 29 mars och 30 april för att få perfekt mognad i druvorna och den så viktiga balansen mellan syra och sötma.

Lerjordarna i vingårdarna bibehåller vatten väl och är en bra förutsättning för att druvorna ska mogna tidigt i säsongen. Klonurvalet är viktigt och ger lösa klasar med relativt stora druvor som är viktigt för en klar och fin juice utan bittra ämnen. Basvinet jäser under strikt kontrollerade former med påföljande malolaktisk jäsning – hela tiden med jästkontakt som bidrar till att ge textur i vinet. För Lindauer rosé har musten kontakt med skalen från Pinot noir, som ger färg och struktur.

Efter 3 månader tillsätts en dosage bestående av reservevin från äldre årgångar, socker och utvald jäst. Nu sker den andra jäsningen på flaska där sockret och jästen omvandlas till små fina bubblor och alkohol. Processen tar mellan 6 till 8 veckor. Sedan vilar vinet på jästfällingen i 12 månader innan jästen avlägsnas.Den långa kontakten med jästen resulterar i fin mousse och distinkt jästiga toner.

Namn: Lindauer Brut Cuvée

Lansering: I Systembolagets beställningssortiment

Lindauer Brut Cuvée är elegant med aromer av citrus och äpplen. Från den långa jästkontakten kommer fina mognadstoner av rostat bröd och nötter. Smaken är mycket frisk och balanserad med komplexitet och lång avslutande finish. Lindauer Brut Cuvé består av 52% Chardonnay och 48% Pinot Noir.

Namn: Lindauer Rosé

Artikelnummer: 73966

Lansering: I Systembolagets beställningssortiment

I Lindauer Rosé har skalen från Pinot Noir fått ge både vacker färg och fin textur. Från den långa jästkontakten kommer fina mognadstoner av rostat bröd och hasselnötter. Smaken är full av röda bär såsom jordgubbar och hallon med härlig friskhet och kvardröjande smak av rostat bröd, citrus och jordgubbe. Lindauer Rosé består av 52% Chardonnay och 48% Pinot Noir.

*Se bifogad fil för att ta del av Lindauers internationella priser!

• lindauer
  • new zeeland