​Världspremiär för Brolio Bianco från topproducenten Barone Ricasoli!

Wineworld är stolta att, som första land i världen, lansera Brolio Bianco 2014 - ett helt nytt vitt vin från Barone Ricasoli i Systembolagets beställningssortiment. Brolio Bianco består till 75 % av Sauvignon Blanc från vingårdar runtomkring Castello di Brolio i hjärtat av Toscana. 20 % fatlagrad Chardonnay ger kropp, ökad komplexitet och en krämig textur till vinet och en liten skvätt av den lokala druvsorten Malvasía kompletterar smakprofilen med en elegant blommig aromatik och honungstoner.

Vinet levereras initialt i en exklusiv trälåda vid beställning om tre flaskor.

Namn: Brolio Bianco 2014

Var: Systembolagets beställningssortiment

Kvalitetsproducenten Barone Ricasoli är en modern producent med anrika rötter i hjärtat av Toscana. Slottet Castello di Brolio, som ägts av familjen Ricasoli sedan 1141 ligger mitt bland böljande kullar, skogar av ek och kastanjeträd och omfattar 230 hektar vingårdar. Hållbarhet och omtanke om naturen präglar det minutiösa vingårdsarbetet som är en förutsättning för druvor av högsta kvalitet. Ett stenkast från slottet ligger den moderna källaren där druvorna tas om hand och blir till eleganta viner i perfekt balans, precis som alltid när det gäller Ricasoli.

Sverige har alltid legat Francesco Ricasoli varmt om hjärtat så det är ingen tillfällighet att vi svenskar blir de första som får njuta av Brolio Bianco.

• toscana
  • francesco ricasoli