Partner? Revisionsbyrån som valde att vara utan

Pressmeddelande  •  2011-09-23 10:00 CEST

Att revisionsbyråer är partnersstyrda tillhör vanligheterna. Men nu väljer uppstickaren Wint att frångå denna modell.

“Vi ställde oss frågan vad partners tillför vårt bolag, och kom egentligen inte fram till något” säger Björn Elfgren, VD på Wint. “I vårt företag vill vi att besluten tas efter den som har kompetensen, inte efter om du är delägare eller ej”.

Björn Elfgren tror att detta är en trend som fler revisionsbyråer kommer följa efter. Det gamla mönstret menar han driver felaktiga beteenden.“Som partner har du arbetat till dig en position och vill vanligen håva in pengarna innan ålderns höst. Fundera du på vad det driver för beteenden” frågar Björn. “Inte främjar det i alla fall utveckling och förbättring. Något branschen är i desperat behov av”.

De flesta revisionsbyråer är uppbyggda efter en modell där varje partner “äger” sina kunder, och även belönas efter detta - inte efter hur hela företaget går. Det blir svårt att driva utveckling på det sättet, då individen oftast går före helheten.

Wint kommer nu i stället drivas utifrån en ledningsgrupp med underordnade stödfunktioner samt ansvariga för respektive marknadsområde.

“Vi har smygstartat vårt nya arbetssätt och redan börjat se effekter”, säger Björn. ”Att vi nu blir ännu snabbare kommer visa sig i allt vi håller på att utveckla”.

Wint är en snabbväxande revisions- och redovisningsbyrå, representerad med kontor på flera orter i Värmland samt i Mora, Stockholm, Göteborg och Växjö. Företaget bildades 1955. Björn Elfgren, är VD och största ägare. Bolaget har 37 anställda och omsätter cirka 30 miljoner.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom