Wints nya uppdrag ska hjälpa 1 500 konsulter inom vård och omsorg – bryter ny mark med hjälp av AI och nischad rådgivning

Techbolaget Wint har förenklat ekonomin för många företagare i Sverige. Nu tas ett nytt stort steg för göteborgsföretaget, som tecknar ett samarbetsavtal med vårdbemanningsföretaget Bonliva.
– Totalt rör det sig om drygt 1 500 konsulter som vi kommer förenkla företagande för, berättar Björn Elfgren, VD på Wint.

Wint erbjuder en digital tjänst för ekonomiadministration för såväl små som stora bolag.

Med hjälp av AI sköter Wints automatiserade system bland annat löpande bokföring, deklarationer, årsbokslut och samtliga betalningar inkl skatter och moms.

Bonliva är ett av Sveriges största bemanningsföretag inom vård- och omsorgssektorn och sysselsätter idag över 1 500 läkare, sjuksköterskor, socionomer, terapeuter, psykologer och medicinska sekreterare, varav de flesta är anställda medan andra driver eget bolag. Nu inleder de båda bolagen ett samarbete.

Samarbetet innebär att det kommer bli enklare för Bonlivas konsulter att starta och driva egna bolag genom en skräddarsydd helhetstjänst som Wint tillhandahåller. Tjänsten innefattar uppstart av aktiebolag med bankkonto och löpande automatiserad ekonomihantering inkl. ekonomisk rådgivning.

Unikt samarbete

Samarbetet mellan Bonliva och Wint är det första i sitt slag då det sänker tröskeln betydligt för konsulter att styra över sin egen arbetssituation, genom att gå från anställd till att driva eget bolag.

– Vi jobbar stenhårt för att det ska vara superenkelt att driva företag, oavsett vilken bransch man är verksam i. Därför känns det kul att vi har lyckats skapa en lösning som tar bort alla administrativa hinder med att vara egen företagare om man jobbar inom vård och omsorg, säger Björn Elfgren, VD och grundare av Wint.

– Som bemanningsföretag känner vi att det här samarbetet ligger helt rätt i tiden. Vi vill erbjuda våra konsulter en möjlighet till en flexibel yrkesvardag där de kan styra mer över sin egen situation. Tack vare Wints digitala system kan våra konsulter driva bolag utan att tänka på ekonomisk administration och bokföring. Utöver den digitala assistansen som ligger i framkant erbjuds en nischad expertis kring konsultrollen för våra yrkeskategorier, säger Ted Bergman, VD, på Bonliva.

Förhoppningen för Wint är att vidareutveckla konceptet även till andra branscher med konsultverksamhet.

– Detta är ju ingen tjänst speciellt anpassad till vården, utan kan appliceras på alla verksamheter som har avtal med egenföretagare, säger Björn Elfgren.

Wint är ett techbolag som löser hantering av ekonomi och administration för små och medelstora företag. För våra kunder betyder det att de inte har ett enda papper på kontoret. Vår egenutvecklade mjukvara administrerar automatiskt fakturering, leverantörsfakturor, löner, momsredovisning och betalningar - allt i realtid. Wint har drygt 60 medarbetare, omsätter cirka 32 miljoner kronor och ägs av grundarna, medarbetarna, Ernström & C:o, Collector Ventures med flera.