En spaning om datadriven marknadsföring från &Then i LOS ANGELES

Nyhet   •   Okt 27, 2016 12:37 CEST

Oskar Klingberg, VD, Wiraya Solutions

På plats i Los Angeles förundras jag över den mängd människor som samlats på världens största konferens inom datadriven marknadsföring – &Then. Konferensen anordnas av DMA (the Direct and Data driven marketing Association) och lockar entusiaster inom datadriven marknadsföring från hela världen.

Under tre dagar har jag deltagit i kreativa workshops, träffat branschkollegor från hela världen och lyssnat till inspirerande föreläsningar från inga mindre än ledarskapsgurun och författaren Simon Sinek och youtubern Tyler Oakley (han har 8 miljoner prenumeranter!).

Här är tre av de insikter som jag tar med mig hem från drömmarnas stad:

1. Data och kreativitet

Databaserad marknadsföring och kommunikation är i sig inget nytt. Men i år har konferensen gått från att enbart prata om data, hur man samlar in data och hur man använder data, till att prata om data och kreativitet. Det vill säga kreativitet i hur data används och hur kreativitet kan födas ur de insikter som data skapar. Här i Los Angeles pratar man om det kreativa dataanvändandet som ”science of creativity”.

2. Millenials - vi kan inte bara prata om dem, de är överallt hos kollegor och ledare i företagen.

Millenials är målgruppen som alla suktar efter, men har svårt att nå. Det räcker inte längre att bara prata om dom – de finns överallt och är kollegor och ledare ute på företagen. Ledarskapsgurun Simon Sinek inspirerade här stort och uppmanade företag till att det nu är dags att steppa och börja prata med den digitala generationen En generation som mer än någon annan prioriterar relationer framför något annat. På scen fanns även Tyler Oakley, den amerikanska YouTube-profilen som idag har 8 miljoner prenumeranter. Tyler verkade mest överraskad över att så många ”vuxna” var på plats för att lyssna till honom, vilket säger en hel del om hur millenials ser på sin relation till företag idag.

3. Var inte rädd för att be om data

För länge sedan levde majoriteten av oss i små samhällen och alla visste då allt om alla. Vare sig vi ville eller inte. Sedan kom några år när vi alla kunde försvinna i mängden och vara anonyma. Verkligheten ser inte ut så längre. Idag vet vi mycket om många. Men fortfarande inte tillräckligt. Så varför inte fråga kunderna om den data vi inte har idag? Forskning visar att kunder både inom b2c och b2b är villiga att ge bort djuplodande information för en bättre och mer personlig upplevelse. Läs hela artikeln i Dagens Analys