Future Marketing Tech Awards belönar svenska startupföretag

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2017 10:11 CET

Oskar Klingberg, VD på Wiraya och Tore Thallaugh, VD på Swedma.

Den 22 mars anordnas den första svenska marketing tech-tävlingen, Future Marketing Tech Awards. I priset, som är upplagt som ett Startup Boot Camp, ingår bland annat att få testa sin produkt hos SEB, biljetter till Dreamforce i USA och coaching från flera av jurymedlemmarna där det finns representanter från både investerar- och kundsidan. Bakom tävlingen står det svenska marketing tech-företaget Wiraya och branschorganisationen SWEDMA – två aktörer som vill öka svenska marknadsavdelningarnas vilja och mod att prova på ny teknik.

- Vi på Wiraya har gjort resan sedan vi grundades 2009. Vi vet hur svårt det kan vara ta det första steget och att få potentiella kunder att prova på en ny produkt. ”Proof of concept” är oftast det bästa sättet att visa exakt hur vi kan hjälpa våra kunder då teknologin inte alltid är enkel att förklara. Detta blir ett moment 22 då många storföretag inte vågar testa, och därför aldrig få värdet som kan skapas för dem bevisat. Tävlingen är ett bra sätt för att få marknadsavdelningarna på de stora svenska företagen att testa ny teknik och visa vilken nytta den kan ge, säger Oskar Klingberg, VD på Wiraya.

Alla svenska startupföretag med ett utvecklat verktyg eller en plattform som hjälper marknads- och säljorganisationer att effektivt nå sin målgrupp bjuds in för att tävla i Future Marketing Tech Awards. Ytterligare kriterier är att företaget inte ska ha omsatt mer än 5 miljoner SEK under 2016.

Bakom tävlingen står marketing tech-företaget Wiraya som tillsammans med SWEDMA, bransch- och intresseorganisationen för företag och organisationer som arbetar med direkt och datadriven marknadsföring, vill premiera innovation och svenska startups.

- Det är spännande att se att det kommer nya innovationer och uttryck i vår bransch och det vill vi lyfta. Nystartade företag kämpar med tillgång till kapital och för att ta sig in på marknaden. Tävlingen är ett bra sätt hjälpa dem att komma igång och presentera sitt företag i ett rum bestående av 600 personer från marknadsavdelningar på några av Sveriges största företag, säger Tore Thallaugh, VD på Swedma.

Totalt är de fem startups som går vidare till finalen som äger rum under Gulnyckeln i Globens Annex, Stockholm den 22 mars. Vinnaren får ta del av FMTAwards Startup Boot Camp som är ett program skräddarsytt efter vad en marketing technology startup har problem med, där varje företag representerat i juryn är med och bidrar. Bootcampet består av sex grenar; ”Investerarmagneten”, ”Styrelseguiden”, ”Tillväxtskolan”, ”Produktpoleraren”, ”Säljacceleratorn” och ”Kunskapsbanken”. Alla dessa grenar går att läsa mer om på tävlingens hemsida. Ansökning till tävlingen öppnar tisdag den 31 januari och görs på fmtawards.se

Medlemmar i juryn:

• Stefan Davill, Head of Marketing and Communication, SEB
  • Lotta Laurin, Head of Marketing Nordics, SalesForce
  • Johan Crona, VD för Almi Invest Stockholm
  • Johanna Wollert Melin, VD och grundare Trice & Ängelinvesterare
  • Nicholas Högberg, VD Bannerflow, tidigare VD 3Sverige

Datum för tävlingen: 22 mars

Plats: Annexet Globen, Stockholm

Anmälan: fmtawards.se senast den 1 mars

För frågor om tävlingen, vänligen kontakta:
Oskar Klingberg, VD på Wiraya

Om Wiraya
Wiraya designar och utvecklar marknadens enda cloudtjänst för personlig och automatiserad kundkommunikation i realtid. Vår lösning hjälper företag att effektivt aktivera, engagera och behålla sina kunder genom att individanpassa kommunikationen i stor skala. Nyckeln till framgång är att kommunikationen upplevs mänsklig trots att den är automatiserad. Under åren har vi genererat oslagbara resultat vad gäller konvertering och högt kundvärde. Vi är mycket stolta över att arbeta med många av Sveriges största företag och med välkända varumärken. Vi kommer ständigt fortsätta att utveckla och förnya hur företag interagerar med sina kunder. Vi är Wiraya.

Besök vår hemsida på www.miraya.com/sv/

Kommentarer (0)