Fyra bra exempel på hur du kan använda Snapchat

Vad gör företag och organisationer på Snapchat? Och borde du också finnas där? Tredje delen i bloggserien om Snapchat handlar om möjligheterna att marknadsföra sig där och varför företag och organisationer har valt denna sociala kanal.

Innan jag satte mig in i hur appen fungerar såg jag inte möjligheterna med den. Men många varumärken som marknadsför sig genom detta media når målgrupper som de inte tidigare fick kontakt med.

Snabbrepris
För att summera de tidigare två inläggen: Snapchat är en meddelande-app där du skickar bilder eller filmer till dina vänner/följare. Dessa snaps försvinner kort efter att du sett på dem. Du kan också publicera en serie av foton/filmer, så kallad story, som finns kvar i 24 timmar innan den försvinner. Det som skiljer Snapchat åt från andra sociala media är att det inte går att lägga in länkar i inläggen, det finns heller ingen gilla eller dela-funktion. Det här gör att det kan vara svårt att få nya följare att hitta till din kanal. Men det finns tips och tricks, dessa gick jag igenom i del två i serien.

Styrkan med kanalen
En fördel Snapchat har mot andra sociala media är att innehållet inte begränsas av algoritmer. Skickar du ut content når det alla dina följare. Andelen som ser klart på en öppnad snap eller story är hög. Snappare är generellt sett väldigt engagerade. Har du content som är relevant och engagerande kommer dina följare att interagera med dig. Erbjuder du rabatter som dina följare får efter att ha snappat tillbaka bygger du upp en närmare relation till dem.

Snabb kommunikation
Om du vill kommunicera direkt med dina följare/kunder är korta snaps användbara. Du kan intervjua, få feedback på nya produkter eller vara en supportfunktion som svarar på frågor. Här ser jag en stor potential för organisationer som riktar sig till tonåringar. Det är självklart att de ska finnas i de kanaler där ungdomarna finns. Anknyt till ämnen som får dina kunder att vilja interagera, som berör.

Kommun vågade testa Snapchat
Uppsala kommun hade ett projekt igång sommaren 2015 där ungdomar ansvarade för kommunens sociala medier, bland annat på Instagram och Snapchat. Sök på ”uppsalasnappar”. Ungdomarnas uppdrag var också att lära tjänstemän och politiker om hur unga använder sociala medier och vad de bör tänka på för att ungdomar ska vilja läsa det som läggs ut i sociala medier. Uppsala kommun såg att här hade de en kunskapslucka att fylla. De vågade testa detta sätt att kommunicera med sina yngre invånare, vilket är mycket värt.

Publicister prövar nya kanaler
Göteborgsposten (GP.se och GPnoje) finns redan på Facebook, Instagram och Twitter. Men deras senaste satsning är GP-nyheter via Snapchat. Varje dag ligger nya rubriker under Stories, som är ett urval av dagens viktigaste nyheter blandat med ”snackisar”. Filmerna är snabba och korta introduktioner till det längre materialet som finns på hemsidan. Det här är ett sätt för GP att försöka nå de yngre läsarna med innehåll som är intressant och relevant för dem. Andra publicister som börjar etablera sig på Snapchat är Nyheter24 (@nyheter24), TV4 (@tv4), TV4 Nyhetsmorgon (@nyhetsmorgon) och Expressen Nöje (@expressen-noje)

Sökte jobbet på tio sekunder
Sveriges första rekrytering över Snapchat skedde i samband med Malmöfestivalen. 2015 utlystes två programledarjobb som skulle rapportera från festivalområdet genom Snapchat. Mona Hadad och Sebastian Ghannad lyckades bäst med att på tio sekunder presentera sig själva och hur de ville sätta sin prägel på uppdraget.
Det var en särskild satsning från Malmö stad för att nå och kommunicera med ungdomar i åldrarna 12-20 år. De såg att målgruppen inte sökte sig till kommunens andra kanaler för att få information. Snapchatsatsningen lyckades bra, kontot fick cirka 3 000 följare på kort tid. I år vill Malmöfestivalen göra om och bredda satsningen för att nå fler unga festivalbesökare.

Vårda relationen med dina följare
Tack vare det personliga tilltalet lyckades kampanjen #Jagkänsla av Arla väldigt bra. Den genomfördes i flera sociala kanaler och även på Snapchat. Bilden visar hur Arla använde sig av sin Facebook-kanal för att locka nya följare på Snapchat. Som tack till sina följare delades inspirerande filmer och kuponger. Karin Granlund, varumärkesansvarig för Keso på Arla, vill verkligen lyfta upp hur viktigt det är med en bra relation till sina följare i digitala kanaler. De har fokuserat sin kampanj på vad konsumenterna vill höra, och de tar vara på den input som följarna ger.

Låt en gästsnappare ta över
Att låta en gästsnappare ta över ditt konto en period är ett sätt att visa vad ert varumärke står för, samt få nya följare. Men ofta används ambassadörens egna kanal, som redan har en stor räckvidd. Det här har varit vanligt på Instagram och Twitter, nu börjar det även komma till Snapchat. Bloglovin (@bloglovinhq) lät en ny bloggare per dag ta över deras konto under festivalen Coachella. I ett slag så visade de upp både vilka de samarbetar med och fick massor av omväxlande content till sin kanal.
Många kända bloggare visar upp företags produkter eller bjuder på rabattkoder i en serie av snaps. Men det gäller att vara tydlig med att det här är ett sponsrat samarbete och vilka som är avsändarna.

Vad är tillåtet och inte?
Jag nämnde tidigare att det var viktigt att hitta rätt ton på Snapchat. Mediumet är nästan så informellt det kan bli och det är mestadels yngre personer som använder det. Tilltalet måste också vara därefter. Men eftersom användarna av Snapchat i Sverige till största del består av omyndiga personer kan det vara intressant att veta vad Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna säger om marknadsföring för sociala medier. Befintliga regler för marknadsföring gäller, men det finns även specifika saker du bör tänka på. Här kommer en sammanfattning:

• Reklam ska tydligt markeras som reklam. Det ska vara uppenbart för den åldersgrupp som reklamen riktas till att det handlar om marknadsföring.
  • Företag får inte låtsas vara en konsument och på det sättet göra smygreklam.
  • Om du som företagsrepresentant använder din privata profil för att marknadsföra företaget måste det tydligt framgå att det kommer från ett företag.
  • Om en person får ersättning för att prata gott om en produkt måste personen på ett tydligt sätt visa att det är reklam eller tala om att hen fått betalt för att prata om produkten.
  • Näringsidkare får inte direkt uppmana barn att köpa eller att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa deras produkter.
  • Reklamen ska utformas med särskild hänsyn till barns och ungdomars bristande erfarenhet och kritiskt tänkande.
  • Barn och ungdomar får inte användas som en säljkanal för att rekrytera vänner och liknande.

Är det här en mediekanal för alla?
Snapchat är unikt på det sättet att det känns som ett socialt media med personligt tilltal.
Kändisar/bloggare kan visa hur en dag i deras liv ser ut genom en serie av filmer och bilder och detta content når ut direkt till alla deras följare.

Du kan se hur många och vilka som har sett dina snaps, vilket inte är så ingående statistik som finns för andra sociala media, men i nuläget är det bättre än inget. Lockelsen med Snapchat är att allt content är här och nu, om några timmar finns det inte mer. Självklart finns det sätt att spara allt innehåll på, genom speciella appar eller en skärmdump av bilderna, men känslan av Snapchat är det omedelbara ögonblickets.

Snapchat är en spännande och starkt växande media. Det ska bli intressant att se hur appen utvecklas, speciellt med tanke på om content från Snapchat kommer bli mer delbart eller om det vill behålla sin mer stängda kommunikationsmodell. En förhoppning jag har är att fler organisationer, kommuner och företag vågar sig ut på Snapchat. Just nu är det här ungdomarna finns, så vänta inte för länge med att testa denna kanal.

Är du och ditt företag närvarande på Snapchat? Följ mina snaps, myrasoderstrom, jag vill jättegärna följa era stories och hitta ett bra case att skriva om här på Lustgården!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier - det betyder mycket!
Wirtén Content Agency - kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!

Källor:
Läs mer om reglerna i Konsumentombudsmännens ståndpunkt om marknadsföring via
sociala medier.
(pdf.)