Köprevolutionen är här – därför är content marketing en vinnarstrategi

Jag har just läst en väldigt intressant bok: ”Köprevolutionen – hur den digitaliserade konsumenten transformerar handel, varumärken och marknadsföring”. Jag skulle vilja påstå att detta är måsteläsning för alla marknadsförare och kommunikatörer. Den fokuserar på konsumenter och e-handel, men analyserna och slutsatserna är giltiga för alla som vill förstå vad som händer just nu på det vi kallar marknaden.

Boken, skriven av Pernilla Jonsson, Patrik Stoopendahl och Malin Sundström, bygger på två konsumentstudier. En etnografisk studie av 18 olika konsumenter, där författarna under fem månader ”hängde med dem i tv-soffan och följde med dem ut på stan för att handla”. Den andra är en kvantitativ studie av 1 000 svenskar kring deras köpbeteenden. Till analysen tog författarna hjälp av 36 strategiska ”tankevänner”.

Det här upplägget gör att studien och dess analys känns väldigt stark och galet intressant. Därför påstår jag att detta är måsteläsning!

Content är nyckeln
Det som är mest intressant – och uppmuntrande för oss som sysslar med content marketing – är att analysen så tydligt pekar på just content som nyckeln för att nå fram i det paradigm-skifte vi genomgår just nu. Ett av bokens elva kapitel har titeln ”Framtidens marknadsföring – från skrika till viska”. Kolla in kapitlets underrubriker och du får en hint om författarnas slutsatser och rekommendationer:

• Marknadsföringen behöver ett nytt ramverk.
  • TV:n från central lägereld till supermute.
  • Välkomna till kundinsiktseran!
  • De digitala enheterna – konsumenternas av- och påknapp.
  • Villkoret – det måste vara relevant och à la mig!
  • Viska rätt och vinn en lojal kund.
  • Från top-of-mind till top-of-rank.
  • De gäckande sociala medierna.
  • Att viska rätt bygger framtidens varumärken!
  • Content marketing knäcker nöten i sociala medier.

Behöver mer sägas? Betänk att detta inte är tyckanden från en övertygad content-evangelist. Det är slutsatser utifrån en omfattande, ambitiös, stark och nyligen genomförd studie av dagens svenska konsumenter. Kan det bli mer relevant och aktuellt? Här är ytterligare några slutsatser från författarna:

Tjat funkar inte
”Idén om att tjata sig in i konsumenternas medvetande tycks vara på utdöende. /…/ vill man tjata sig till försäljning eller vill man befinna sig på relevanta platser, på ett relevant sätt, hos relevanta kunder? Självklart är det senare alternativet att föredra”.

Självklart, eftersom din publik har tagit makten över informationen – från dig.

Skräddarsy kommunikationen
”Vad som måste beaktas är att reklam och kommunikation bör skräddarsys mer, så att den blir relevant i sitt sammanhang. För budskap i all ära, men format, tajming och innovativ kulturell anpassning är vad som kommer att vara avgörande i framtidens kommunikation och reklam."

Gör din kommunikation till en upplevelse i stunden – och du kommer att väcka en, får vi hoppas, positiv känsla. Content marketing har en tendens att fokusera på bara rationella budskap. Glöm inte bort känslorna – de styr köpbesluten i mycket högre grad.

Lägg resurser på hemsidan!
”Vad är det då man surfar på? Jo/…/företagens hemsidor. Och det är här företagen inte kan lägga nog med pengar, för det är här konsumenten upplever varumärket med koncentrerad uppmärksamhet.”

En öppen dörr kan tyckas, men det är inte så verkligheten ser ut. Och på vad ska resurserna då läggas? Relevant och engagerande innehåll och virtuella upplevelser! Någon annan slutsats kan inte dras av dessa studier.

Kunden bryr sig inte om dig
”Att vara det första varumärke som konsumenten kommer att tänka på är kanske inte lika viktigt längre/…/det kanske räcker att komma ifråga, att vara med på (sök)resultatlistan.”

Joe Pulizzi (Epic content marketing, ni vet…) uttrycker det på ett annat sätt: Kunden bryr sig inte ett dugg om dig. Kunden bryr sig om sig själv.

Var värdefull i sociala medier
”I vår etnografiska studie såg vi alltså att användarna inte var särskilt positiva till traditionell reklam i sociala medier./…/Väljer man sociala medier anser vi att fokus bör ligga på att bidra med något som är värdefullt för konsumenterna. Kanske är det därför innehållsbaserad marknadsföring är så framgångsrikt!”

Och det värdefulla innehållet lägger ni på en plats ni själva äger och kontrollerar – er lustgård, som vi säger på Wirtén. Det vill säga lägger resurser på er hemsida! Styr publiken dit med hjälp av sociala medier.

Bäst content vinner
”Eftersom den nya digitala världen för med sig en medielogik där konsumenterna i större utsträckning själva kan välja sitt innehåll, vinner de spelare som bäst kan bidra till konsumenternas intressesfär med intressant innehåll eller content.”

Ja, jag kunde väl inte sagt det bättre själv ☺.

Se nu till att omedelbart skaffa och läsa Köprevolutionen – vårens viktigaste läsning!

Prenumerera!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier - det betyder mycket!

Wirtén Content Agency - kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!

• PR, kommunikation

• content marketing