Länsförsäkringar AB är bäst på kandidatupplevelse

Länsförsäkringar AB vinner Wise Candidate Experience Award. Bland dem som sökt jobb hos Länsförsäkringar AB finns det fler ambassadörer än kritiker. Generellt i Sverige är det tvärtom, rekryteringsprocesserna skapar fler kritiker än ambassadörer.

– Länsförsäkringars stora vinst är de affärsfördelar som deras rekryteringsprocesser ger dem. Kandidatupplevelsen påverkar den sökandes syn på hela företaget. Den avgör om kandidaten kommer att sprida företagets goda rykte eller tala illa om företaget. Om hen kommer att handla mer eller sluta handla av företaget. Och om hen kommer att söka framtida jobb på företaget och rekommendera andra att göra det. Vi är glada över att få ge Länsförsäkringar ett pris som pekar ut dem som en förebild att följa, säger Ingrid Höög, vd på Rekryteringsbyrån Wise Professionals.

– Vi är stolta och lite förvånade över priset, men vi ser att det är lätt att vara kritiska mot oss själva och alltid tro att andra gör saker bättre, säger Pernilla Fredriksson, HR-chef på Länsförsäkringar AB.

– Jag blir inte så förvånad över att Länsförsäkringar vinner. Deras starka kultur, inställning till kandidaterna, genomtänkta process och bra chefer som tar ansvar räcker långt idag, säger Ingrid Höög.

Stark kultur sprider sig

Grunden för den lyckade söka-jobb-upplevelsen på Länsförsäkringar är förmodligen det starka varumärket, de engagerade medarbetarna och den starka kulturen. De har ett sätt att uttrycka sig i skrift, ”länsförsäkringska”, som är rakt, enkelt och ärligt. Allt detta sammantaget ger ett bra första intryck redan i annonsen och fortsatt genom hela rekryteringsprocessen.

Chefen ansvarar för sitt team

Det är den rekryterande chefen som har ansvaret för att finna rätt person till sitt team. Det innebär att chefen ansvarar för allt, från att formulera platsannonsen, urvalet, återkopplingen, intervjuer till att teckna avtal med rätt person för jobbet.

– Ett av chefens viktigaste uppdrag är att skapa väl fungerande team. Ingen kan veta bättre än chefen vilken individ som stärker teamet på bästa sätt. Därför är det chefen som har ansvaret för sin rekrytering och exakt hur rekryteringsprocessen ska utformas. I ett fall överlät chefen anställningsintervjun och urvalet till teamet. De fick avgöra vem som skulle bidra på bästa sätt till teamets måluppfyllnad och det gick väldigt bra säger Pernilla Fredriksson.

HR stöttar på bästa sätt

Då en stor del av rekryteringsansvaret ligger hos cheferna är det viktigt att kunskap och information om rekryteringsprocessen är transparent och inte enbart nyckelkunskap hos HR. HR-avdelningen har utvecklat en rekryteringsprocess som finns på intranätet, den består av en grundprocess och flertalet tillägg så att chefen kan skräddarsy den process som passar bäst för varje rekrytering. Där finns mallar, tips och råd, förslag på intervjufrågor, information om tester och samarbetspartners som utför dem. Behöver chefen hjälp finns HR alltid där. På HR-avdelningen finns även en kommunikatör som kan gå igenom annonstexter för att säkerställa att de följer varumärkets principer.

– En stor drivkraft för oss är att alltid förbättra processen, utifrån ny kunskap och chefernas återkoppling. Just nu arbetar vi mycket med service design och då är det centralt att tänka utifrån och in och inte komma med egna svar eller sanningar. Vi vill hela tiden bli bättre på att kunna matcha de förväntningar och upplevelser personer har om oss som arbetsgivare, både internt och externt. Kandidater ska ha möjligheten att smidigt söka tjänster hos oss, men de ska även ha viljan att faktiskt göra det igen, även om de inte fick jobbet. Därför är detta priset jätteroligt att få. Trängseln i det digitala rummet betyder att vi ständigt behöver arbeta med att öka träffsäkerheten för att locka rätt personer till rätt tjänster hos oss, nu och i framtiden, säger Filip Grimbrandt, HR-generalist, på Länsförsäkringar AB.

• Rekrytering

Annika Bagge