Dag för första spadtaget för Wist Last & Buss nya anläggning i Gällivare.

Som vi informerat i en tidigare pressinformation investerar Wist i en helt ny anläggning i Gällivare för att förbättra tillgängligheten för kunderna och säkra arbetstillfällen i Gällivare. Nu har det blivit dags att ta det första spadtaget.

Vi inbjuder press och övrig media att närvara då vi tar det första spadtaget.

Representanter från Wist:s ledningsgrupp och anställda kommer att finnas på plats och svara på frågor kring satsningen. Ni får även ta del av ytterligare information, t.ex. ritningar, samt möjlighet att ta foton eller göra filmade intervjuer och inslag.

För er som inte kan närvara kommer en ny pressrelease, med bilder och ytterligare information, att publiceras efter spadtaget.

Plats: Bilvägen 2 i Gällivare (Den nya anläggningen byggs i anslutning till den befintliga)

Dag och tid: Onsdag 18/10 kl 13:00

Snabbfakta om investeringen:

• En investering på ca 32 milj. Kr
  • Markyta: ca 10 000-12 000 kvm
  • Byggnad: ca 1400 kvm verkstad, kontor och försäljningslokaler
  • Antal anställda: 26 (fordonssäljare, mekaniker, reservdelssäljare samt lokal ledning)

• Frakt, transport

• Jämtland

Wist Last & Buss är Nordens största fristående återförsäljare av Volvo lastbilar och bussar och består av två bolag. Wist Last & Buss AB i Sverige med 19 anläggningar från Kiruna i norr till Köping i söder och Wist Last & Buss AS i Norge med 15 anläggningar från Mo i Rana i norr till Volda i söder. Bolagen omsätter ca 2 miljarder kronor och har 600 medarbetare. Wist Last & Buss ingår i AB Persson Invest som driver verksamheter inom bilhandel, hyvleri, skogs- och fastighetsförvaltning. Koncernen har sitt säte i Östersund och omsätter drygt 4 miljarder och har 1100 medarbetare. För mer information se www.perssoninvest.se och www.wistlastbuss.com

Mats Karlsson Ek

Presskontakt VD +46 (0) 21-236 30