Pressmeddelande -

Svensk IoT-utvecklare signerar globalt distributionsavtal – öppnar dörren till miljardmarknad

Den svenska IoT-innovatören Wittra® har signerat ett globalt distributionsavtal med TT Electronics, en global ledande utvecklingspartner, tillverkare och distributör av hårdvaruplattformar inom IoT. Tack vare avtalet öppnas dörren för Wittra till den globala miljardmarknaden inom IoT och Wittras produkter kommer därmed lanseras på den internationella massmarknaden.

Avtalet mellan Wittra och TT Electronics innebär ett fördjupat samarbete mellan de båda företagen, där Wittra som produktägare har utvecklat en IoT plattform med patenterade lösningar bland annat för positionering över sub GHz frekvensområdet. TT Electronics har varit del i att ta fram design på hårdvara tillsammans med Wittra, samt tagit hand om produktionen. Nu utökas detta samarbete till att även omfatta global distribution genom TT Electronics redan upparbetade försäljningskanaler.

Thomas Bennet, VD på Wittra säger;

• ”Wittra som utvecklingsföretag erbjuder IoT lösningar med spjutspetsteknologi, särskilt inom ”Internet of Moving Things”. Vi känner en enorm stolthet för produkten vi har utvecklat som erbjuder våra kunder helt nya möjligheter med att både leverera olika typer av sensordata och att positionera olika tillgångar. Vi har löst många av de problem som de nu existerande positioneringsteknikerna inte riktigt klarar av, såsom förflyttning mellan inom- och utomhusmiljöer, tunnlar och andra områden där traditionell positioneringsteknik tappar funktionalitet. Vi har sedan lång tid tillbaka samarbetat med TT Electronics vad gäller hårdvarudesign samt produktion och valet att välja TT Electronics som samarbetspartner även för distribution var inte svårt, säger Thomas. Samarbetet öppnar upp en mycket större marknad än vad vi själva hade nått inom överskådlig framtid, då vi nu kommer kunna erbjuda våra produkter till den globala massmarknaden.”

Steve Carr, Vice President Sales and Marketing TT Electronics säger;

“Vår relation med Wittra har fördjupats och handlar nu inte bara om hårdvara, där vår erfarenhet inom IoT har identifierat möjligheter utöver Wittras ursprungliga användningsområde. Tillsammans med Wittra har vi kommit överens om ett design-, tillverknings- och distributionsavtal som tar produkten till massmarknaden. IoT finns i många former och som plattformsleverantör inom IoT ser vi behovet av att kunna erbjuda marknaden lösningar som sträcker sig från sub GHz sensornätverk till 5G. ”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Thomas Bennet, VD
thomas.bennet@wittra.se

• iomt
  • tracking
  • spjutspets
  • global
  • utveckling
  • plattform
  • positionering
  • samarbete
  • wittra
  • teknologi
  • technology
  • iot

Om Wittra®

Wittra utvecklar innovativa teknologier och lösningar inom IoT – Internet of Things. Sedan starten 2012 har Wittra kunnat säkra en ansenlig portfölj av immateriella egendomar och rättigheter kopplade till sina innovationer. Wittras huvudkontor finns i Stockholm och bolaget ägs till 100% av Nida Tech Sweden AB.

Wittra® är ett registrerat varumärke som ägs av Nida Tech Sweden AB.

För mer information om Wittra besök www.wittra.se

Om TT Electronics

Är en global leverantör av elektronik utvecklad för prestandakritiska applikationer. Med nästan 5 000 medarbetare som återfinns på 28 platser runt om i världen, designar och tillverkar TT Electronics ett brett utbud av elektronik för sensorer, power managment och konnektivitet för applikationer inom industri-, medicin-, rymd-, försvars- och transportsektorerna.

För mer information om TT Electronics besök www.ttelectronics.com

Thomas Bennet