Norstedts Juridik/Fritzes ger ut ny upplaga av standardverk om funktionshinder

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 08:49 CEST

”Funktionshinder – vad är det?” beskriver överskådligt mångfalden av skador och sjukdomar som orsakar funktionsnedsättningar och funktionshinder. I slutet av juni publiceras en ny, reviderad upplaga som utökats med information om flera funktionsnedsättningar t.ex. bipolär sjukdom och glaukom.

”Funktionshinder – vad är det?” som ges ut av Norstedts Juridik/Fritzes, en del av WoltersKluwer, uppdateras nu för 11:e gången sedan första utgåvan som kom för 45 år sedan.

Boken riktar sig till alla som i sitt arbete eller under sin utbildning behöver kunskap om fysiska och psykiska funktionsnedsättningar. Här beskrivs exempelvis ADHD , demens, epilepsi, mag- och tarmsjukdomar, psykisk sjukdom och hörselskador. Därtill finns avsnitt om flerfunktionshinder och sällsynta diagnoser. Vidare ingår kortfattade beskrivningar av samarbetsorganisationer och myndigheter inom funktionshindersområdet. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning beskrivs.

”Funktionshinder – vad är det?” är en vägvisare i det stora utbudet av information inom detta område. Den som behöver basfakta om en eller flera funktionsnedsättningar hittar det i boken. Anvisningar ges om vart man vänder sig för att få veta mer. Här finns hänvisningar till ett 60-tal funktionshinders-förbund - vilka bidragit med information under revideringsarbetet.

Kontaktuppgifter:
Lotta Björnström, förlagskonsult
Norstedts Juridik/Fritzes
08-598 191 47
lotta.bjornstrom@nj.se
www.fritzes.se

Raoul Dammert, frilansredaktör
Ordrullen
ordrullen@hotmail.com

Wolters Kluwer är en ledande global koncern med lösningar inom information, programvara och tjänster. Vi hjälper yrkesverksamma inom juridik, skatt, finans samt hälso- och sjukvård att effektivt och tryggt fatta kritiska beslut på saklig grund. Kunderna använder våra tjänster och lösningar som stöd för att navigera alla de komplexa nivåer av data och regler som styr dagens affärs- och förvaltningsverksamhet. Koncernen har en årlig (2012) omsättning på 3,6 miljarder Euro, ungefär 19000 anställda globalt och verksamhet i mer än 40 länder i Europa, Nordamerika, Asien och Sydamerika. Wolters Kluwer har sitt huvudkontor i Alphen aan den Rijn, Nederländerna. Företagets aktier är noterade på Euronext Amsterdam (WKL) och ingår i AEX och Euronext 100 index. Besök oss på wolterskluwer.com, @Wolters_Kluwer på Twitter och YouTube eller Facebook för mer information om marknadsposition, kunder, varumärken och organisation.