Norstedts Juridik ger ut Advokaten i brottmålsprocessen av Claes Borgström

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2011 11:23 CET

Claes Borgström är en av Sveriges mest erfarna och välkända brottmålsadvokater. I boken Advokaten i brottmålsprocessen beskriver han advokatens roll från första mötet med klienten till avslutad rättegång. Under framställningen delar han också med sig av en och annan yrkeshemlighet.

Advokaten i brottmålsprocessen, som ges ut av Norstedts Juridik, en del av Wolters Kluwer, är en modern, samlad framställning som beskriver advokatens roll i brottmålsprocessen, vare sig man är försvarare eller målsägandebiträde. Claes Borgström, med över 30 år i yrket, är en av Sveriges mest erfarna och välkända brottmålsadvokater. Under åren har han också hållit flera uppskattade kurser för branschkollegor.

– I samband med kurserna var det många som tyckte att jag borde skriva en bok. Så tanken har funnits en längre tid, berättar Claes Borgström. Jag vidarebefordrar gärna mina kunskaper och erfarenheter, fortsätter Claes, som i boken bjuder på såväl tips som en och annan yrkeshemlighet.

– Man lär sig mycket för egen del av att skriva en bok, säger Claes Borgström. Detsamma gäller för kurser. Jag vågar nog påstå att den som lärde sig mest på kurserna var jag själv!

Claes Borgström är 67 år och har arbetat som advokat sedan 1980 med undantag för åren 2000-2007 då han var Jämställdhetsombudsman. Idag driver han advokatbyrå tillsammans med förre justitieministern Thomas Bodström. Claes Borgström har skrivit böcker förr. Advokaten i brottmålsprocessen är hans tredje bok, men knappast den sista.

– Jag är väldigt road av att skriva och nästa bok blir sannolikt skönlitterär, avslöjar Claes Borgström. Inte riktigt i deckargenren men något med anknytning till mina kunskaper blir det!

För mer information om Advokaten i brottmålsprocessen, kontakta:

Gabriella Grunewald, förläggare/produktutvecklare
Norstedts Juridik AB
gabriella.grunewald@nj.se
www.nj.se

Claes Borgström, författare och advokat
Borgström & Bodström Advokatbyrå
claes.borgstrom@advbyra.se
www.advbyra.se

Wolters Kluwer är en ledande global koncern inom information och utgivning. Yrkesverksamma inom juridik, ekonomi, skatt, redovisning, revision, finansiella tjänster och sjukvård använder sig av Wolters Kluwers informationsverktyg och lösningar för att hantera sin verksamhet effektivt, leverera resultat till sina kunder, och lyckas i en allt mer dynamisk värld. Koncernen har en årlig (2010) omsättning på 3,6 miljarder Euro, ungefär 19000 anställda globalt och verksamhet i Europa, Nordamerika, Asien och Sydamerika. Wolters Kluwer har sitt huvudkontor i Alphen aan den Rijn, Nederländerna. Företagets aktier är noterade på Euronext Amsterdam (WKL) och ingår i AEX och Euronext 100 index. Besök vår webbplats, YouTube och följ @Wolters_Kluwer på Twitter eller Facebook för mer information om marknadsposition, kunder, varumärken och organisation.