Norstedts Juridik ger ut boken Konstjuridik – med konstnären i fokus

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2014 15:15 CEST

Nu är den här – den första juridiska handboken på svenska som har konstnären och konstvärlden i fokus och som ger juristen en ökad insikt om konstnärernas verklighet. Trots att konst och konstnärer utgör en så viktig del av vår kultur och vårt samhälle – inte minst ekonomiskt och yttrandefrihetsmässigt – har det, fram tills nu, saknats juridisk litteratur med fokus på konstvärlden.

I USA är begreppet Art Law etablerat sedan länge men i svensk rätt har det dröjt. Men nu finns Konstjuridik som ges ut av Norstedts Juridik, en del av Wolters Kluwer.

– Genom boken ”Konstjuridik” vill vi introducera begreppet konstjuridik som ett rättsområde som fokuserar på de frågor och problem som finns i gränsytan mellan konst och juridik, säger Katarina Renman Claesson, forskare, författare och föreläsare i upphovsrätt och som tillsammans med Christina Wainikka, doktor i immaterialrätt, har skrivit boken.

Boken är indelad i två huvudområden där den första delen berör konstnärens stöd och hinder i skapandeprocessen. Den andra delen tar upp konstnären som entreprenör och företagare. Exempel på frågeställningar är var gränsen mellan plagiat och eget skapande går och hur man som konstnär ska kunna få kontroll över sitt konstnärskap, sina idéer och sina verk. Vidare behandlas gränsen mellan konstnärlig frihet och olaglig handling. Konststudenten Anna Odells iscensättning av en självmordsbenägen brohoppare och Lars Vilks rondellhund, som ledde till JK-anmälningar för hets mot folkgrupp, utgör extrema exempel på när konstnärens skapande utmanat juridikens gränser för det tillåtna, och som också behandlas ingående i boken Konstjuridik.

– Konstvärlden utmanar ofta det vanliga sättet att tillämpa och tolka juridiska regler, konstaterar Katarina Renman Claesson, som hoppas att boken kommer bidra till en debatt om konstnärlig yttrandefrihet och  hur domstolarna väger in det konstnärliga syftet i sina avgöranden.

På frågan om det finns en risk att kunskap om de gränser juridiken sätter upp hämmar det konstnärliga fria skapandet säger Christina Wainikka: Min uppfattning är att desto mer man kan om juridiken på området desto mer kreativt tuff blir man.

Kontaktuppgifter:

Gabriella Grunewald, förläggare Norstedts Juridik
08-598 192 91, gabriella.grunewald@nj.se
www.nj.se

Christina Wainikka, författare och jur. dr

Wolters Kluwer är en ledande global koncern med lösningar inom information, programvara och tjänster. Vi hjälper yrkesverksamma inom juridik, skatt, finans samt hälso- och sjukvård att effektivt och tryggt fatta kritiska beslut på saklig grund. Kunderna använder våra tjänster och lösningar som stöd för att navigera alla de komplexa nivåer av data och regler som styr dagens affärs- och förvaltningsverksamhet. Koncernen har en årlig (2012) omsättning på 3,6 miljarder Euro, ungefär 19000 anställda globalt och verksamhet i mer än 40 länder i Europa, Nordamerika, Asien och Sydamerika. Wolters Kluwer har sitt huvudkontor i Alphen aan den Rijn, Nederländerna. Företagets aktier är noterade på Euronext Amsterdam (WKL) och ingår i AEX och Euronext 100 index. Besök oss på wolterskluwer.com, @Wolters_Kluwer på Twitter och YouTube eller Facebook för mer information om marknadsposition, kunder, varumärken och organisation.