Rullande taxering innebär nya tider för Norstedts Skatt

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 09:10 CEST

Marknadens ledande skatte- och deklarationsprogram, Norstedts Skatt, går in i en ny tid. I samband med införandet av Skatteförfarandelagen så införs rullande taxering i programmet. Det innebär att det blir aktuellt att deklarera under hela året med fem olika inlämningstidpunkter.

Norstedts Skatt från Norstedts Juridik, en del av Wolters Kluwer, är marknadens ledande skatte- och deklarationsprogram. Första versionen kom 1985 och förändrade arbetet med skatt och deklarationer i Sverige för alltid. Sedan dess har det legat i täten för utvecklingen. Norstedts Skatt har över 7000 användare på såväl revisions- och redovisningsbyråer som svenska företag.

Norstedts Skatt är ett stabilt, kraftfullt och beprövat verktyg för beräkning, deklaration och analys. Det är pedagogiskt uppbyggt, innehåller alla Skatteverkets deklarationsblanketter, hanterar import från ekonomiprogram och export till Skatteverket samt har många praktiska beräkningar för enskilda företagare, fåmansföretag m fl.

När nu rullande taxering införs väntar nya tider. Rullande taxering betyder att det är räkenskapsåret som styr när deklarationen ska lämnas. Eftersom det kommer att finnas fem olika inlämningstidpunkter blir Norstedts Skatt i ännu högre grad ett året-runt-verktyg.

– Rullande taxering ställer oss som leverantör inför en ny situation då varje utgåva av programmet måste vara en deklarationsversion, säger Johnny Lundgren, produktchef Norstedts Skatt. Förändringen påverkar även våra kunders vardag. Visserligen har man redan idag nytta av programmet under hela året. Inte minst med beräkningar i de olika modulerna. Nu blir det dock ”skarpt” läge oftare när inlämning inte bara sker från maj-juni.

Kontaktuppgifter:

Johnny Lundgren
Produktchef Norstedts Skatt
johnny.lundgren@nj.se
www.nj.se

Hans-Ola Månsson
Affärsområdeschef Skatt & Ekonomi
hans-ola.mansson@nj.se
www.nj.se

Wolters Kluwer är en ledande global koncern med lösningar inom information, programvara och tjänster. Vi hjälper yrkesverksamma inom juridik, skatt, finans samt hälso- och sjukvård att effektivt och tryggt fatta kritiska beslut på saklig grund. Kunderna använder våra tjänster och lösningar som stöd för att navigera alla de komplexa nivåer av data och regler som styr dagens affärs- och förvaltningsverksamhet. Koncernen har en årlig (2012) omsättning på 3,6 miljarder Euro, ungefär 19000 anställda globalt och verksamhet i mer än 40 länder i Europa, Nordamerika, Asien och Sydamerika. Wolters Kluwer har sitt huvudkontor i Alphen aan den Rijn, Nederländerna. Företagets aktier är noterade på Euronext Amsterdam (WKL) och ingår i AEX och Euronext 100 index. Besök oss på wolterskluwer.com, @Wolters_Kluwer på Twitter och YouTube eller Facebook för mer information om marknadsposition, kunder, varumärken och organisation.