Unga investerare från hela världen sluts samman

Nyligen har World Federation of Young Investors startats av fyra nordiska länder för att sluta samman och utbilda unga investerare. Organisationen blir en paraplyorganisation till unga investerare världen över.

Målet för organisation är att förenkla för internationella investeringar, främja utbildning för privata investerare, företräda privata investerares rättigheter samt att vara medhjälplig i skapandet av nationella förbund.

Under stämman i Oslo valdes Elizavéta Lindström till Generalsekreterare och kommer företräda organisationen under nästa mandatperiod. Hon har tidigare varit en engagerad medlem i Unga Aktiesparare, en svensk intresseorganisation för unga i Sverige. Idag studerar hon företagsekonomi samt driver en egen firma inom bokföring.
– Jag har varit aktiv inom Unga Aktiesparare och sett allt bra som görs för unga i Sverige, i och med internationella resor har jag sett behovet av en organisation som kan främja unga investerare i andra länder, säger Elizavéta Lindström.

• sparande
  • aktier
  • investerare
  • unga
  • internationellt

World Federation of Young Investors (WFYI)

WFYI ska, liksom moderföreningen World Federation of Investors Corporation (WFI) fungera som en politiskt och religiöst obunden, icke vinstdrivande paraplyorganisation för aktiespararföreningar världen över. Medlemsbasen kommer utgöras av nationella aktiespararföreningar. Privatpersoner kan ej ingå i WFYI.

Syftet med WFYI är: 1) Att utbilda ungdomar inom aktiesparande och främja informationsutbyte mellan medlemsorganisationer världen över 2) Att bistå skapandet av föreningar lika Unga Aktiesparare i länder där motsvarande föreningar i dagsläget saknas 3) Främja möjligheterna för unga att aktiespara och nätverka över landsgränser.

WFYI är en organisation som nationella aktiespararföreningar för ungdomar kan ansluta sig till. WFYI kommer inte ha eller söka mandat för att utöva inflytande över dessa medlemsföreningar, kan ej påverka deras stadgar, finanser eller policy. WFYI kommer inte begära medlemsavgifter från sina medlemsorganisationer. Finansieringen sker genom donationer, sponsring samt möjligheten för lämpligt företag eller organisation att ansluta sig som icke röstberättigad medlem (se stadgar för mer information). WFYI kommer inte använda Unga Aktiesparare eller andra medlemsföreningars varumärke. WFYI kommer inte kräva vare sig juridisk, finansiell, administrativ eller annan hjälp från Unga Aktiesparare eller andra medlemsföreningar.

Organisation WFYI kommer registreras i Ghent, Belgien som World Federation of Investors dotterförenig. Moderföreningen kommer bistå med lokal samt all nödvändig juridisk hjälp. Det högsta beslutsfattande organet kommer vara Generalförsamlingen som träffas vart annat år. Varje medlemsförening har då rätt att skicka en representant för att delta. Generalförsamlingen skall välja en förbundsstyrelse, förbundsordförande samt generalsekreterare vars mandat gäller till nästa Generalförsamlingsmöte.