En fantastisk idé: Gillar höns musslor?

Nyhet   •   Feb 07, 2017 13:23 CET

WSP samarbetar med Linneuniversitetet i ett forskningsprojekt för att testa musslornas potential som djurfoder till värphöns i kombination med odlade mikroalger.

På västkusten har man under lång tid testat musselodlingar för att minska övergödningen i havet. Anna Thore, som 2006 var projektledare på Mönsterås kommun, fick då idén att testa om musselodlingar kunde fungera även i Östersjön. Det är en av de idéer som presenteras i årets upplaga av Fantastiska idéer från WSP och som bidrar till lösningar för ett bättre samhälle.

Havet har under många decennier fått ta emot utsläpp av näringsämnen från jordbruk och avlopp vilket lett till att ekosystem kollapsat. Följderna märks tydligt idag i form av dyiga bottnar, slemmiga alger och brist på rovfiskar. På västkusten har man under lång tid testat musselodlingar för att minska övergödningen i havet. 2006 var Anna Thore projektledare på Mönsterås kommun och fick då idén att testa om musselodlingar kunde fungera även i Östersjön.

Det visade sig snabbt att musslor har stor potential att fungera som övergödningssänka i Östersjön. Många projekt har följt efter det första försöket och flera kommuner och projekt har vidareutvecklat konceptet. Idag driver Kalmar kommun, inom nätverket Kalmarsundskommissionen, och Linnéuniversitetet ett flertal storskaliga musselodlingskoncept i samarbete med näringslivet där projekten testas i full skala och nyttan kontra kostnaderna utreds.

WSP samarbetar med Linneuniversitetet i forskningssatsningen Algoland i ett projekt för att testa musslornas potential som djurfoder till värphöns i kombination med odlade mikroalger. Anna Thore, som idag finns på WSP, är därmed tillbaka i musselodlingsprojekten i rollen som kommunikatör och projektledare.

– Det har varit en lång resa där vi har lärt oss mycket under vägen, säger Anna. Utvecklingen går vidare och nu fokuserar vi på att kunna använda musslorna på land, till exempel som hönsfoder. För att skapa lönsamhet i projekten krävs storskaliga musselodlingar som fungerar både som övergödningssänka och genererar nya miljöjobb.

Fler fantastiska idéer finns på: www.fantastiska-ideer.wspgroup.se/

För ytterligare information om Fantastiska idéer vänligen kontakta:
Johan Wikström, content marketing manager, WSP Sverige AB
Tel: 010-722 95 58 / 072-242 47 52. E-post: johan.wikstrom@wspgroup.se