En fantastisk idé: Har Stockholm fått solsting?

Nyhet   •   Jan 31, 2017 11:29 CET

En fantastisk idé: Stockholms solkarta

En av idéerna i årets upplaga av Fantastiska idéer från WSP handlar om solenergi. Många tror nog att potentialen för solenergi i Sverige inte är så hög. Men faktum är att i Stockholmstrakten är förutsättningarna mycket bättre än man kanske spontant tror. Duncan McConnachie och hans kollegor från WSP är med i ett projekt för att tydliggöra hur det egentligen ser ut.

KSL, Kommunförbundet Stockholms Län, samordnade en upphandling för samtliga kommuner för att se hur solenergi kan bli en viktig faktor i energiproduktionen i Stockholms län. Energi- & klimatrådgivningen hade också en ledande roll i arbetet.

– Vi bestämde oss för att göra det här på riktigt. Istället för att utgå från schablonvärden använde vi befintliga laserscannade data som finns över alla tak i Stockholms län för att bygga 3D byggnadsgeometrier, berättar Duncan McConnachie, WSP. Med hjälp av dem beräknades detaljer som lutning och väderstreck för att få verklig potential för inflödet av solenergi. Dessutom utvärderades tio års data från SMHI, där vi ser hur vädret har varit i Stockholm i realiteten. Man beräknade solenergipotential på nästan 500 000 hustak på bara några veckor – någonting som krävde stora resurser och datorkraft!

Resultat från beräkningar visade att en stor andel av hustak har potential att generera mer 900 kWh/år/m2 – vilket gör det väldigt lämpligt att investera i solceller.

– Genom att samarbeta med WSP i Australien har en interaktiv webkarta framställts som på ett pedagogiskt sätt redovisar hur potentialen ser ut – ner på varje enskilt tak! Vilka är särskilt lämpade för solceller? Och vilken effekt kan man förvänta sig? Det var sånt vi ville kunna förmedla, och jag tycker vi lyckats bra, säger Duncan entusiastiskt.

När man ser kartan på webben och kan zooma in på sitt eget hus är det lätt att bli entusiastisk. Resultaten visar att potentialen för både solel och solvärme är stor – vilket kan ge stora elbesparingar och därmed minska koldioxidutsläppet. Noggrannheten i modellen är högt och leder förhoppningsvis till ökad förståelse för hur solenergi kan bli en viktig faktor i den svenska energmixen.

Fler fantastiska idéer finns på: http://fantastiska-ideer.wspgroup.se/

För ytterligare information om Fantastiska idéer vänligen kontakta:
Johan Wikström, content marketing manager, WSP Sverige AB
Tel: 010-722 95 58 / 072-242 47 52. E-post: johan.wikstrom@wspgroup.se