En fantastisk idé: Inga lata drönare

Nyhet   •   Feb 20, 2017 13:53 CET

Tack vare en ny metod för hindermätning via drönare utvecklad av mätningsingenjör Anneli Andrés på WSP kan flygplatser idag få mer exakta och heltäckande dokumentationer av flygplatsområdet, samtidig som de sparar både tid och pengar på mätningen.

Alla flygplatser i Sverige och utomlands är skyldiga att säkerställa att landningsbanor, samt det omkringliggande närområdet – i såväl luften som på marken – hålls fritt från hinder. Tack vare en ny metod för hindermätning via drönare utvecklad av Anneli Andrés på WSP kan flygplatser idag få mer exakta och heltäckande dokumentationer av flygplatsområdet, samtidig som de sparar både tid och pengar på mätningen.

Alla flygplatser i Sverige och utomlands är skyldiga att enligt internationellt regelverk säkerställa att landningsbanor, samt det omkringliggande närområdet – i såväl luften som på marken – hålls fritt från hinder. Med detta följer ett ansvar att regelbundet utföra en så kallad ADQ-mätning. ADQ står för Aeronautical Data Quality och mätningen syftar till att garantera säkra luftvägar för inkommande och avgående flygplan, och går i korthet ut på att man dokumenterar och fastställer alla hinder på och omkring flygplatsen som är högre än 0,5 m och som är belägna upp till 90 meter från banan respektive 50 meter från taxibanorna. Dessutom ingår koordinatbestämning av alla guidelinjer, banlinjer, uppställsplatser, banljus, inflygningsljus, skyltar och så vidare, listan kan göras hur lång som helst.

Traditionellt sett utförs en hindermätning av en hindermätare, en person som går runt och inspekterar och mäter det aktuella området manuellt med GPS och /eller Totalstation. Onödigt omständligt och tidskrävande tyckte mätningsingenjören Anneli André på WSP, som istället utvecklade en helt ny och unik metod.

– Jag fick en idé om att hela mätningsprocessen borde kunna göras mycket mer effektiv och mindre tidskrävande, och nu har vi lyckats utveckla en metod som går ut på att utföra mätningen med fjärrstyrd drönare istället för till fots, berättar Anneli.

Metoden är långt mer kostnadseffektiv än den konventionella både vad gäller själva utförandet, och även för att man inte behöver stänga av flygplatsen lika länge och i samma omfattning. Drönarna som används är utrustade med GPS- och högupplöst fotograferingsutrustning, och manövreras av en specialutbildad operatör som styr farkosten över det definierade området och tar ett hundratal bilder på kort tid. Bilderna förs sedan över till en dator och bearbetas till en 3D-modell som sedan kan levereras i olika format utifrån uppdragsgivarens behov och önskemål.

Annelis metod har gett dramatiska effekter avseende tidsbesparing, då mätningar som tidigare tagit upp till 40 timmar att utföra, nu har kunnat göras med samma kvalitet och precision – på endast två och en halv timme.

Fler fantastiska idéer finns på: www.fantastiska-ideer.wspgroup.se/

För ytterligare information om Fantastiska idéer vänligen kontakta:
Johan Wikström, content marketing manager, WSP Sverige AB
Tel: 010-722 95 58 / 072-242 47 52. E-post: johan.wikstrom@wspgroup.se