En fantastisk idé: Tågen flyttas med luftkuddar

Nyhet   •   Jan 17, 2017 11:42 CET

I årets upplaga av Fantastiska idéer från WSP presenteras 29 idéer som bidrar till lösningar för ett bättre samhälle. Det är en blandning av det lilla, som kanske inte alltid synliggörs, och stora idésprång som kommer att få betydelse lång tid framöver. En fantastisk idé fick Mats Helmér och hans kollegor när de besökte en mässa i Berlin för att titta på verkstadsutrustning och av en slump såg en luftkuddetruck som används för att flytta stora transformatorer och kärnbränslecylindrar. Skulle inte den även kunna användas för tåg?

I Hammarby i Stockholm har en ny depå för banunderhåll nyligen färdigställts. Projektet omfattar en ny stor depåbyggnad för arbetsfordonen på tunnelbanan, med plats för både uppställning, verkstad och materialhantering inomhus. Arbetsfordonen åker ut nattetid och används för underhållet av tunnelbanan.

WSP Management, som ansvarat för projekterings-, bygg- och projektledning i Hammarbydepån, har ställts inför många tuffa utmaningar under resans gång. Ett problem var hur man skulle kunna vända lok som behöver rangeras in i tågsätt med rätt ände framåt. Depån är mycket trång och plats för vändspår finns inte.

Vid besöket i Berlin väcktes en ny tanke och tillsammans med leverantören av luftkuddetruckar utvecklade projektledningen för Hammarbydepån en världsunik lösning som innebär att hela lok nu kan lyftas och vändas med hjälp av luft.

Luftkuddetrucken med räls har rönt stort intresse och möjliggjort en effektiv underhållsprocess för tågen på den röda linjen. Trucken lastar och fyttar järnvägsfordon upp till 55 ton och 21 m långa. Den kan flytta sig i sidled alternativt snurra 180 grader, detta för att byta spår eller vända fordon. Trucken lyfter med hjälp av 17 luftkuddar och bär med sig sin egen försörjning av tryckluft, den gula kompressorn. Trucken manövreras med en ”låda” på magen och fordonen vinschas upp och av trucken med två vinschar, en som drar och en som håller emot.

– Den här trucken är den enda i sitt slag i hela världen. Det är väldigt roligt när vi som jobbar med projektledning är med och utvecklar tekniska lösningar, säger Mats Helmér. Med öppet sinne och bra samarbete går det att åstadkomma fantastiska resultat.

Fler fantastiska idéer finns på: www.fantastiska-ideer.wspgroup.se/

För ytterligare information om Fantastiska idéer vänligen kontakta:

Johan Wikström, content marketing manager, WSP Sverige AB

Tel: 010-722 95 58 / 072-242 47 52. E-post: johan.wikstrom@wspgroup.se