Dyrare men bättre körkortsutbildning

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2010 15:01 CET

Sammanfattningsvis konstaterar WSP att körkortsutbildningen totalt sett har blivit dyrare samtidigt som introduktions-utbildningen ökar upplevd kvalitet både i den privata övningskörningen och i teori- och körlektioner som köps vid en trafikskola.

Vid årsskiftet 2005/2006 infördes en obligatorisk introduktionsutbildning för handledare vid privat övningskörning. Syftet var att öka kompetensen hos de privata handledarna vilket i förlängningen syftade till att ge säkrare förare. I samband med införandet startade Vägverket även ett antal forskningsprojekt för att följa upp introduktionsutbildningen ur olika perspektiv. WSP Analys & Strategi fick i uppdrag att följa upp hur införandet påverkade kostnaden för att ta körkort.

– Vi kan konstatera att introduktionsutbildningen har ökat upplevd kvalitet både i den privata övningskörningen och i teori- och körlektioner som köps vid en trafikskola, berättar Maria Nilsson, utredare hos WSP Analys & Strategi. Vi kan även se att körkortstagare som gått introduktionsutbildningen i högre utsträckning får samma råd från sin privata handledare och körskolans lärare.

När det gäller kostnaden kan dock WSP konstatera att körkortsutbildningen totalt sett blivit dyrare. Körkortstagare som läst introduktionsutbildningen betalar i genomsnitt 1300 kr mer för sitt körkort än jämförbar grupp från 2005. Kostnadsökningen motsvaras i stort sett av de genomsnittliga kostnader som tillkommit för introduktionsutbildningen d v s de 1 270 kr som elev och handledare betalar i utbildningsavgift samt administrationsavgift för godkännande av handledare.

Men introduktionsutbildningen påverkar även körkortsaspirantens beteende på andra sätt som indirekt påverkar den totala kostnaden för ett körkort. Ur ett kostnadsperspektiv tycks dock dessa beteendeförändringar ta ut varandra. Exempel på beteendeförändringar som höjer kostnaden är att man tar fler lärarledda teorilektioner. Beteendeförändringar som sänker kostnaden är att antalet lärarledda körlektioner per elev tycks minska, detta är dock ej säkerställt.

WSPs undersökning presenteras vid Transportforum i Linköping den 13 januari klockan 15.30. För mer information om Transportforum se www.vti.se

För ytterligare information om undersökningen kontakta:

Maria Nilsson, Utredare miljö och teknik

WSP Analys och Strategi

Tel: 08-688 76 57 / 070 275 28 18

E-post: Maria.Nilsson@WSPGroup.se

WSP är ett globalt analys- och teknikföretag som erbjuder konsulttjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur samt Miljö & Energi. Vi finns i 35 länder. I Sverige har vi mer än 2 000 medarbetare.