En av sex nås inte av trafikinformation

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2014 15:08 CEST

I samband med trafikstörningar uppger en av sex resenärer att de inte nås av information om anledning till trafikstörningen. Information via sms innan avresa samt bättre prognoser för störningen ger nöjdare kunder. Vana tågresenärer är mer nöjda med informationen vid trafikstörningar än de som åker mer sällan. Det visar en ny studie från konsultbolaget WSP om vad tågresenärer på sträckan Stockholm – Göteborg tycker om informationen vid trafikstörningar.

Drygt 300 tågresenärer som under de senaste tre åren rest mellan Stockholm och Göteborg deltog i studien. Två tredjedelar av resenärer reste på fritiden och resten i arbetet. Studien visar att mest nöjda är resenärer som fått störningsinformation via sms eller genom personal ombord på tåget. Resenärer som fått information via tågtavla eller utrop på stationen uppger att de oftare är missnöjda. Vana resenärer är mer nöjda än de som reser sällan.

Studien "Sanningar om trafikinformation - hur svårt kan det egentligen vara?" presenteras i samband med WSPs järnvägsmingel den 9 september klockan 17.00-18.15 på Arenavägen 7, Globen – Stockholm.

Vill du komma på seminariet, få rapporten eller ytterligare information kontakta gärna:

Susanne Nielsen Skovgaard, chef Trafik & Infrastruktur, WSP Analys & Strategi
E-post: Susanne.Nielsen.Skovgaard@WSPGroup.se

Lotta Schmidt, WSP Analys & Strategi
Tel: 010-722 86 48 / 076-1020709
E-post: Lotta.Schmidt@WSPGroup.se

Siv Axelsson, Personal- och informationsdirektör, WSP Sverige AB
E-post: Siv.Axelsson@WSPGroup.se

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 17 000 medarbetare på över 300 kontor i 30 länder. I Sverige har vi omkring 2 500 medarbetare.