Kiruna väljer WSP som handelsstrategisk rådgivare

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2017 12:01 CET

Visionsbild Kiruna

Kirunas nya stadskärna planeras och utgångspunkten är att skapa ett attraktivt stadsliv med ett kommersiellt innehåll som bidrar till att skapa liv och rörelse. Kiruna kommun, LKAB och Kirunabostäder har valt WSP som handelsstrategisk rådgivare i arbetet.

WSP samarbetar med Wester+Elsner Arkitekter i projektet. I uppdraget ingår att se hur handeln bäst utformas för att bidra till en levande stadskärna och ges optimala kommersiella förutsättningar.

- Vi har valt att kalla det här mycket omfattande projektet för stadsomvandling istället för stadsflytt eftersom vi vill ta tillfället i akt att faktiskt utveckla och tänka nytt och få en stadskärna som överensstämmer med de önskemål som framkom i kommunens visionsarbete, säger Lars Bäckström, chef för Tillväxtkontoret inom Kiruna kommun och representant för projektgruppen bestående av Kiruna kommun, LKAB och Kirunabostäder AB, och fortsätter:

- Det är en komplex och spännande utmaning som kräver både bredd och djup inom flertalet kompetensområden kopplade till stadslivsutveckling och det känns inspirerande och tryggt att ha med WSP och Wester+Elsner Arkitekter på den här resan.

Christina Blomberg, koncept- och varumärkesutvecklare på WSP och uppdragsledare för projektet, betonar vikten av att förstå både konsumenten och ny teknik.

- För Kirunas del är det viktigt att inte låsa fast sig i hur handeln historiskt har organiserat sig, geografiskt och gestaltningsmässigt. Att bygga en handels- och mötesplats för framtiden kräver bland annat insikter om konsumenters förändrade attityder och beteenden och förståelse för hur den tekniska utvecklingen påverkar handeln idag och i framtiden, säger Christina Blomberg.

Christina Blomberg, varumärkes- och konceptutvecklare, WSP Analys & Strategi
E-post: Christina.Blomberg@WSPGroup.se

Tel: 010- 722 86 58 / 073-967 84 09
E-post: Maria.Lindfelt@WSPGroup.se

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 36 500 medarbetare på över 500 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring 3 700 medarbetare.