Megastort eller vardagsnära - framgångsrecept i detaljhandeln

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2012 08:20 CET

Svängningar i konjunkturen, fler köpcentrum och ökad e-handel är faktorer som ökar den redan tuffa konkurrensen inom detaljhandeln. Framgångsreceptet väntas bli ytterligare anpassning av utbudet och goda förbindelsemöjligheter. Det visar en analys från konsultbolaget WSP som idag presenteras på seminariet ”Utveckla dina handelsfastigheter.”

Detaljhandeln omsätter idag cirka 600 miljarder kronor. Under de kommande två decennierna förväntas handeln växa med uppskattningsvis 350 miljarder kronor, cirka 2,7 procent per capita. En ökning som till största del väntas beröra storstadsregionerna, då närmare 70 procent av Sveriges förväntade tillväxt kommer att ske i landets tre största städer. Men många köpcentrum har överlappande upptagningsområden och konkurrensen är knivskarp.

- Framgångsreceptet är troligtvis riktigt stora megacentrum med ett brett utbud som lockar. Men till vinnarna hör även de centrum som ligger nära bostäder och kollektivtrafik och på så sätt kan förenkla konsumtionen i vardagen. Framtidens handelsplatser kommer också att vara mer mångfacetterade. Utvecklingen drivs av en ökad efterfrågan på mångfald och av detaljhandelsföretag som strävar efter att differentiera sig för att kunna ta en större marknadsandel, säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef på WSP Analys & Strategi, som sammanställt analysen.

E-handeln är ytterligare en konkurrensfaktor. Allt fler konsumenter har lärt sig handla över nätet och företagen har blivit skickligare på att sälja.

- Om man antar att e-handeln växer med 10 procent per år fram till 2030 kommer dess marknadsandel av den totala detaljhandeln att öka från fem till cirka 20 procent. Med en något försiktigare tillväxt sker en fördubbling, säger Fredrik Bergström.

Fredrik Bergström är moderator och en av föreläsarna vid dagens seminarium ”Utveckla dina handelsfastigheter” på Bonnier Conference Center i Stockholm, http://www.seminardesign.se/Product.aspx?r_id=65798

Fredrik Bergström, Affärsområdeschef                        Karin Sundberg, Marknadskommunikatör
WSP Analys & Strategi                                                  WSP Sverige AB
Tel: 08-688 60 73 / 070-497 12 04                                Tel: 08-688 67 85 / 070-266 41 72