Starkt resultat för WSP

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2018 10:26 CET

WSP koncernen gjorde ett mycket starkt resultat för räkenskapsåret 2017. Samtliga finansiella mål nåddes eller överträffades. WSP Sverige har fortsatt haft en stark organisk tillväxt med 11 procent, vilket är över snittet i koncernen.

Nettoomsättningen för WSP koncernen var 5,356.6 miljoner CAD, en ökning med 9,4 procent jämfört med 2016. EBITDA växte med 11,3 procent till 555,2 miljoner CAD.

Under året har både WSP Sverige och WSP Norden haft en stark organisk tillväxt med 11 respektive 13 procent. WSP Sverige har för tredje året i rad rekryterat cirka 1000 nya medarbetare.

- WSP Sverige gör sitt bästa år någonsin 2017, med en urstark organisk tillväxt och1 000 nya medarbetare under året. Som det enda globala företaget i vår bransch har vi unika möjligheter att erbjuda såväl medarbetare som kunder världsledande kunskap, samtidigt som vi arbetar lokalt och jordnära, och detta är en lockande mix. WSP Sverige har nu över 4 000 medarbetare och är branschledande inom flera segment i den svenska marknaden, säger Magnus Meyer, VD för WSP i Sverige och Europa.

WSP Norden som helhet har en ännu starkare tillväxt, och via de nyligen genomförda förvärven av Trafix och Proko har WSP Finland nu cirka 650 medarbetare. WSP Norge har cirka 440 medarbetare.

- Det här är en fantastisk utveckling, med tanke på att vi startade verksamhet i Norge 2015. Ännu mer glädjande är att den organiska tillväxten i Norden 2017 är rekordstarka 13 procent, vilket jag är mycket nöjd med, säger Magnus Meyer.

Se hela WSP koncernens rapport för 2017 här: http://www.wsp-pb.com/en/Investors/Investors-Relations-Overview/Press-Releases/?prYear=2018&prID=2175268

Magnus Meyer, VD, WSP Europe
Tel: 010-722 87 12 / 073-070 398 54 44.
E-post: Magnus.Meyer@wsp.com

Tel: 010- 722 86 58 / 073-067 84 09
E-post: maria.lindfelt@wsp.com

WSP  är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 42 000 medarbetare på över 550 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring  4 000 medarbetare på ett 50-tal kontor. Läs mer här.