Tävling efterfrågar energiteknik för framtidens småhus

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2016 11:07 CEST

WSP projektleder en ny teknikupphandling av kombinerade värme- och ventilationssystem för energieffektiva småhus. Uppdragsgivare är en beställargrupp bestående av småhustillverkare och branschorganisationen Trä- och möbelföretagen TMF, samt Energimyndigheten.

Teknikupphandling är konsten att köpa det som inte finns på marknaden. Det sker genom att en grupp beställare enas om en kravspecifikation och att de tillsammans lovar att köpa de nya produkterna. Nu har en beställgrupp med småhustillverkare och deras branschorganisation TMF tillsammans med Energimyndigheten gått samman för att köpa kombinerade system för värme och ventilation som ska användas i energieffektiva småhus.

– Det finns ett stort behov av att anpassa installationer och teknik till de nya energieffektiva småhusen, så upphandlingen är angelägen på många sätt. WSPs uppdrag har varit att med hjälp av referensgruppen och experter sammanställa upphandlingens kravspecifikationer och alla underlag. Vi håller även i helheten för frågor, utvärdering och beslut på vinnare i slutet av året, säger Agneta Persson, konsult WSP Sverige.

Syftet med teknikupphandlingen är att ta fram anpassad teknik för de energibehov som kvarstår i energieffektiva hus och på så sätt installera system med korrekta effekter. Detta för att underlätta för småhusköpare att få ett kostnadseffektivt och samtidigt ett klimatsmart boende. De nya utrustningarna ska installeras i verkliga hus och det är tänkt att de ska bli en standardproduktion som ersätter dagens installationer.

Alla är välkomna att lämna tävlingsbidrag senast 2016-09-01.

För anbudsdokument: http://www.tmf.se/bransch/teknik-fou-standardisering/upphandling

Agneta Persson, konsult WSP Sverige AB
Tel: 010-722 86 98, 0705-46 76 53
E-post: Agneta.Persson@WSPGroup.se

E-post: Maria.Lindfelt@WSPGroup.se

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 34 000 medarbetare på över 500 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring 3 500 medarbetare.